LÁMPA!
Egy design ikon a kortárs művészet fényében
A Kiscelli Múzeum – Fővárosi Képtár és a Maria és Walter Schnepel Kulturális Alapítvány közös kiállítása
2017. szeptember 29 – 2018. február 25. | Oratórium
Kurátorok:
B. Nagy Anikó, Ingo Claus
LÁMPA!
2017. szeptember 29 – 2018. február 25. | Oratórium
Kurátorok:
B. Nagy Anikó, Ingo Claus
A kiállítás fókuszában egy ikonikus lámpa, a német formatervező Wilhelm Wagenfeld korai főműve áll. A designtörténeti mérföldkőnek számító, 1924-ben Weimarban, a Bauhaus fémműhelyében tervezett lámpát – a WA 24-et – szokatlan fényben, harminchárom neves kortárs művész átértelmezésében mutatjuk be.
A Kiscelli Múzeumban világhírű művészek szabad alkotói asszociációit állítjuk ki, melyeket Wagenfeld lámpája ihletett, s melyek az eredeti lámpából mint ikonikus tárgyból indulnak ki. A Maria és Walter Schnepel nemzetközi gyűjtemény anyagában olyan alkotók munkái, sajátos Wagenfeld lámpa-átértelmezései láthatóak, mint a pop-kollázs angol nagymesterének, Richard Hamiltonnak, a vad és energikus műveiről ismert fluxus-művésznek, Dieter Rothnak, a legendás csapdafestményeiről nevezetes Daniel Spoerrinek, vagy az ironikus mítoszromboló Aldo Mondinónak a művei. A kiállításon öt magyar művész ̶ Batisz Miklós, Farkas Anna, Forgács Péter, Lakos Dániel és Szabó Eszter ̶ különböző nézőpontból megfogalmazott, karakteres lámpaátiratait is bemutatjuk.
Wilhelm Wagenfeld, Ay-O, Batisz Miklós, Michael Bette, Farkas Anna, Jochen Fischer, Forgács Péter, Christian Gürtler, Wolfgang Hainke, Richard Hamilton, Rolf Julius, Lakos Dániel, Alison Knowles, Christina Kubisch, Kudor Csilla, Christiane Möbus, Aldo Mondino, Davide Nido, Oliver Niewiadomski, Ann Noël, Paul Renner, Dieter Roth, Valentin Rothmaler, Takako Saito, Fritz Schwegler, Lisa Simon, Daniel Spoerri, Florin Stefan, Szabó Eszter, Ben Vautier, Wolfgang Wagner-Kutschker, Emmett Williams, Susanne Windelen
A WA 24 történeti és helyi kontextusát a Kiscelli épület egykori tulajdonosának, Schmidt Miksa bútorgyárosnak a Bécsben és Budapesten készíttetett, lámpaterveket ábrázoló akvarellsorozata teremti meg. Az osztrák és a magyar arisztokraták környezetéből a polgári lakáskultúrába leszivárgó ízlésvilágot jól illusztrálják az 1910-es, 1920-as évekbeli látványrajzok; kiemelik, egyben ellenpontozzák is a Wagenfeld-mű radikalizmusát. A mintegy ötven, Schmidt-féle asztali és mennyezeti lámpaskicc, falikar- és csillárterv még sohasem volt kiállítva. Közöttük olyan, a bécsi századfordulón jelentős szerepet játszó alkotók munkája is megtalálható, mint pl. Adolf Loos, Koloman Moser vagy Josef Hoffmann.