Szerkesztő: Vincze Dóra

Szerkesztette 2015-ig: Fitz Péter

Fotók: Bakos Ágnes, Tihanyi Bence, továbbá ismeretlen szerzők

Logo: Trombitás Tamás

© Fővárosi Képtár, 2014

 

Rippl-Rónai Józseftől Maurer Dóráig

Rippl-Rónai Józseftől Maurer Dóráig. Válogatás a Fővárosi Képtár modern gyűjteményéből

2022. március 12. – 2023. január 8. | Vaszary Galéria, Balatonfüred

Nyitva tartás: szerda-vasárnap 10:00-18:00

Kurátorok: Árvai Mária, B. Nagy Anikó, Köblös Péter, Molnárné Aczél Eszter, Oth Viktória, Páldi Lívia, Róka Enikő

A balatonfüredi Vaszary Galéria és a BTM Kiscelli Múzeum – Fővárosi Képtár közös kiállítása

Válogatott képek és rövid leírások a bemutatott művek közül.

Virtuális túra

Maurer Dóra (1934): Görbült tér, homorú, 1996
akril, falap, 64 x 200 cm

A Vaszary Galéria majdnem egy évre modern művészeti múzeummá alakul át. A Fővárosi Képtár gyűjteményéből több mint egy évszázadon átívelő válogatást tekinthet meg a közönség. A sarokpontokat két, a nemzetközi porondon is elismert művész jelöli ki: Rippl-Rónai József és Maurer Dóra. Rippl-Rónai a korának legújabb művészeti törekvéseit képviselő francia Nabis csoporthoz csatlakozott, művei már életében szerepeltek és azóta is töretlenül jelen vannak a hazai és külföldi kiállításokon, közgyűjtemények becses darabjaivá váltak. Maurer Dóra a nemzetközi képzőművészeti színtér megbecsült alakja, akinek nemrégiben a londoni Tate Modern szentelt önálló tárlatot.

Ferenczy Noémi (1890-1957): Múzsa, 1937
gyapjú, szövés, 126 x 135 cm

A Fővárosi Képtár gyűjteményét az ötvenes évekbeli államosítást követően, 1959-ben alapították újra, ma az ország egyik kimagasló képzőművészeti anyagát őrzi. A Budapesti Történeti Múzeumhoz tartozik, gyűjteményei, kiállítóterei az óbudai Kiscelli Múzeumban vannak. A képtárba az elmúlt hatvan évben bekerült alkotásoknak csak egy töredéke szerepel ezen a kiállításon, a látogató mégis olyan válogatással találkozhat, amely átfogó képet nyújt a magyar képzőművészet történetéről a századfordulótól a jelenig. A művészeti megközelítések változnak, a pozíciók átrendeződnek, a folyamatokban az intézmények (múzeumok, galériák stb.) mellett a politikai és társadalmi mozgások is meghatározóak. A műveket kísérő szövegekből kibontakozik a gyűjtemény története, nyomon követhetjük a változó gyűjtemény gyarapítási szempontokat.

Fémes Beck Vilmos (1885–1918): Táncoló nő, 1917
faragott fehérmárvány, 32 x 16 cm

Kiállításunk a női alkotók szerep lehetőségeire, társadalmi helyzetére is fókuszál és kísérletet tesz a huszadik század során rendszerszinten háttérbe szoruló művészek újrapozícionálására. Az ezredfordulóra a nők nyilvános megjelenései a nemzetközi szcénában és itthon is kiegyenlítettebbé váltak, ám a régi reflexek és aránytalanságok még mindig velünk vannak. A megannyiszor homályba vesző életművek láthatóvá tétele a Fővárosi Képtár évtizedes missziója.
A történeti anyaggal párbeszédet folytató kortárs művek új szempontokat is javasolnak a maguk idejében a kánonokon kívül rekedő elődök munkáinak megközelítéséhez.

Szíj Kamilla (1957): Cím nélkül, 2007
hidegtű, papír, 100 x 180 cm, 45 db 20 x 20 cm