RENDETLENSÉG A RENDBEN | Vera Molnar művészete
2019. október 31. – 2020. március 15.
Nyitva tartás: kedd–vasárnap 10–18 h
Kurátorok:
Cserba Júlia, Róka Enikő
2019. október 31. – 2020. március 15.
Nyitva tartás: kedd–vasárnap 10–18 h
Kurátorok:
Cserba Júlia, Róka Enikő
Vera Molnar
Sainte Victoire en ligne, I. 2017, szitanyomat, papír
Kiscelli Múzeum – Fővárosi Képtár
Vera Molnar
Sainte Victoire en ligne, II. 2017, szitanyomat, papír
Kiscelli Múzeum – Fővárosi Képtár
Utolsó két kurátori tárlatvezetés a Rendetlenség a rendben – Vera Molnar művészete című kiállításunkban!
Időpont: 2020. március 14.
15:00 Kurátori tárlatvezetés
17:00 Tárlatvezetés a Vera Molnár kiállításban
Az utolsó három napon, tehát március 13–15. között hosszított nyitvatartással, 10 órától 20 óráig várjuk kedves látogatóinkat.
A Kiscelli Múzeum – Fővárosi Képtár működésében a gyűjteményi és a kiállítási munka szorosan összekapcsolódik. Az elmúlt években néhány Franciaországban élő művész, köztük Vera Molnar egy-egy művét sikerült a gyűjtemény számára megvásárolni. A műtárgy szerzeményezéssel egyidőben merült fel egy Vera Molnar-kiállítás rendezésének az ötlete a Szöllősi-Nagy – Nemes-gyűjteményből, ahol egy szinte a teljes életművet felölelő Vera Molnar-műtárgyanyag található. Ezek mellett először lesznek láthatóak a múzeumi új szerzemények.
Vera Molnar
Cercle et ligne briée (du cycle Montparnasse d’après Klee), 2007, színes ceruza, ceruza, papír
Kiscelli Múzeum – Fővárosi Képtár
Vera Molnar nemcsak napjaink képzőművészetének egyik kiemelkedő alkotόja, de meghatàrozό jelentőségű előfutàra is. A művészt már az ötvenes-hatvanas években foglalkoztatta a „machine imaginaire”, az embert helyettesítő gép és a művészet összefüggésének a kérdése. A hatvanas évek végétől megtanult programozni, s számítógép által generált műveket hozott létre, ezért a nemzetközi színtéren is a komputerművészet egyik megújítójaként tartják szàmon. Életművének besorolása egyik vagy másik kategóriába azonban cseppet sem ilyen egyértelmű. Szorosan véve nem tartozik sem a konkrét, sem a geometrikus absztrakt irányzathoz, ugyanis a látszat ellenére alkotásai nem felelnek meg sem az egyik, sem a másik kategória szigorúan vett kritériumainak. Nem konkrét, mert mértéktartόan, de eltökélten rúgja fel annak merev szabályait, és klasszikus értelemben nem tekinhető a geometrikus absztrakt képviselőjének sem, mivel többnyire nem formákkal dolgozik, hanem vonalakkal. Ezek a vonalak formálódnak keze alatt egyszerű geometriai idomokká.
Vera Molnar
Transformation 15, 1975, akril, vászon
Szöllősi-Nagy – Nemes-gyűjtemény
Ahogy a művész maga vallja:
le crayon court sur le papier,
le regard scrute les traces longuement,
la gomme efface tout
et on recommence.
histoire de ma vie
a ceruza szalad a papíron
a tekintet a vonásokat hosszan vizsgálja
a radír mindent kitöröl
és újrakezdődik.
életem története
Vera Molnar
1% désordre, 1974, szitanyomat
Szöllősi-Nagy – Nemes-gyűjtemény
Vera Molnar munkásságát az emeli a kortársak legnagyobbjai közé, hogy a számítógép használatával is képes olyan alkotásokat létrehozni, amelyek nem személytelen, mechanikus, rideg művek, hanem emberközeliek: magukon hordozzák a művész gazdag képzelőerejének, kreativitásának és fáradhatatlan kísérletező kedvének a nyomait. A számítógép hasznàlata ugyanis nem teszi feleslegessé és nem zàrja ki a művész közreműködését, az alkotófolyamat döntő szakasza az emberi agyban zajlik le. A komputer csak a munkàt megkönnyítő, végtelen számú kombinációs lehetőséget felkínáló és véletleneket generàlό eszköz. Az irànyítàs és döntés a művész kezében van – és Vera Molnar ezt mesteri mόdon műveli.
Vera Molnar
Interruptions No 1, 1968, tinta, papír
Szöllősi-Nagy – Nemes-gyűjtemény
Vera Molnar
Sfumato noir-argent 1, 1979, szitanyomat, papír
Szöllősi-Nagy – Nemes-gyűjtemény
Vera Molnar
Sfumato noir-argent 2, 1979, szitanyomat, papír
Szöllősi-Nagy – Nemes-gyűjtemény
Vera Molnar
Congruence aléatoire, 1973, akril, vászon
Vera Molnar