vörösmárvány, magasság: 46 cm
Pátzay Pál (1896–1979) pályája kezdetén a MA expresszionista törekvéseihez kapcsolódott, később az 1930-as években a Római Iskola művészeként a klasszicizáló formavilág felé fordult. Ekkor kapott felkérést a városmajori templom szobrainak elkészítésére is. A második világháború utáni államszocialista korszakban több köztéri megbízást is kapott. Kádár János márványportréját a szobrász halála előtt egy évvel, 1978-ban készítette el.
Kádár János a Magyar Szocialista Munkáspárton belül betöltött különböző pozíciókban 1956-tól 1989-ig Magyarország elsőszámú vezetője volt. A magyar történelemben a nevéhez fűződő időszakot nevezzük Kádár-korszaknak. Kádár 1912-ben született Fiume városában Czermanik János néven, melyet később Csermanekre, majd 1945-ben Kádárra változtatott. Gyermekkorát nevelőszülőknél töltötte Kapolyon, majd Budapesten. 1929-ben írógépműszerész lett, azonban szakmáját nem sokáig gyakorolta, 1930-tól részt vett az illegális kommunista párt mozgalmi tevékenységében, amiért többször börtönbe került. Szabadulása után a Horthy-rendszer által megtűrt Szociáldemokrata Pártban folytatta politikai tevékenységét, majd csak 1941-ben kapcsolódott be újra a Magyar Kommunista Párt munkájába, illetve 1948-ban az utódpárt, a Magyar Dolgozók Pártjának főtitkárhelyettese lett. Rajk Lászlót követően ő töltötte be a belügyminiszteri tisztséget, szerepet játszott a koncepciós perek lebonyolításában, illetve a többpártrendszer felszámolásában. Később őt is letartóztatták, Nagy Imre első miniszterelnöksége alatt szabadult, és csak Rákosi 1956-os menesztését követően került vissza a legfelsőbb pártvezetésbe. 1956 novemberétől az MDP helyére lépő Magyar Szocialista Munkáspárt vezetője lett.
Az 1956-os forradalom leverését kísérő megtorlásokat követően a kádári vezetés célja egy konszolidáltabb rendszer kiépítése lett. A korszakot „gulyáskommunizmus” névvel illették, illetve Magyarországot tekintették a szocialista blokk „legvidámabb barakkjának”. A korszakban bekövetkezett viszonylagos életszínvonal-javulás azonban messze nem jelentette a demokratikus szabadságjogok megadását, a rendszer továbbra is behatárolta az emberek életterét, a besúgórendszer, az erőszakszervezetek egészen a rendszerváltásig működtek. Az 1960-as évektől kezdődően a hatalom törekedett arra, hogy a társadalom számára viszonylagos jólétet biztosítson, amennyiben az nem kérdőjelezi meg a rendszer politikai és ideológiai alapjait. A Kádár-korszak irányelve a Rákosi-éra kizáró jelmondatával ellentétben az „aki nincs ellenünk, az velünk van” volt. Azonban a gazdasági nehézségek és a politikai elégedetlenség a szocialista rendszer kudarcához vezetett. A 80-as évek végén Kádárt felmentették főtitkári tisztségéből, 1989-ben, a rendszerváltás folyamatának kezdetén halt meg.
Pátzay Kádár arcvonásait megörökítő vörösmárvány mellszobra Férfiportré címen érkezett be a Múzeumba az 1980-as évek első felében. Az általánosítás mögött a Kádár-korszaknak a sztálini diktatúra mintáját követő személyi kultusztól való eltávolodása is állhat – noha készültek róla portrék, Kádár mindvégig a „puritán népvezér” szerepében igyekezett feltűnni.
Írta: Oth Viktória
Irodalom:
Pátzay Pál, in: Artportal, https://artportal.hu/lexikon-muvesz/patzay-pal-195/
Száz éve született Kádár János, 2012. május 26., in: Múlt-Kor Történelmi Magazin, https://mult-kor.hu/20120526_szaz_eve_szuletett_kadar_janos
Tarján M. Tamás: 1912. május 26. Kádár János születése, in: Rubicon Online, http://www.rubicon.hu/magyar/oldalak/1912_majus_26_kadar_janos_szuletese/
olaj, farost, 240 × 170 cm
Fehér László 1971 és 1976 között a Képzőművészeti Főiskolán Szentiványi Lajos és Kokas Ignác tanítványa volt, de Erdély Miklós és Lakner László művészete hatott rá elsősorban. Lakner munkássága a hiperrealizmust közvetítette felé, ennek első megjelenése Fehér László munkásságában ez a nagy méretű festmény. A pesti földalattin, a főiskola előtti Vörösmarty utcai megálló lépcsőjén készített fotó az előzmény. A képen fölfelé-lefelé haladó embereket látunk. A csaknem monokróm, fehér, fekete, szürke és kékeszöld árnyalatokkal festett, a művész által összegyűrt fekete-fehér fotó alapján készült képen csüggedt, arctalan, árnyszerű emberek fölött a lépcső egyre fehérebb, felső részén a fényben szinte feloldódik. A sötét, szűk, föld alatti térből felfelé vezető lépcső tetején feltűnő távoli fény a kijutás reményének szimbóluma volt a kor képzőművészetében és irodalmában egyaránt. Ezt a reményt azonban kétségessé teszi, mintegy zárójelbe foglalja a gyűrt fotó törésvonalainak, szakadásainak az egész képfelületen végigvonuló, valószerű látványa. A törésvonalaknak fontos szerepük van a mindennapiság és az akkori élet szürkeségének, kilátástalanságának érzékeltetésében. Az emberek így maguk is töredezetté válnak, s a lépcső voltaképpen sehova sem vezet. A szuggesztív térélményt a lendületes, itt-ott a gesztust sem megtagadó festésmód erősíti.
A hiperrealizmus, bár egyes jegyei visszavezethetők a 19. századig, az 1960-as évek elején bontakozott ki az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában, s Magyarországon is megjelent az 1960-as évek végén. Irányzatként az 1970-es évek közepéig virágzott, éppen Fehér László magára találásának idején. Míg a nyugati hiperrealisták szenvtelen tárgyiasságra törekedtek semleges témáikkal, addig a magyar változatokra az erős társadalomkritikai tartalom volt jellemző. Ez természetesen nem volt véletlen. A Kádár-korszak második évtizedében a kezdeti konszolidáció optimizmusának lecsengésével, az 1968-as reformmozgalmak elfojtása után megtorpant az ország eladósodása árán generált viszonylagos gazdasági fejlődés. Egyre szembetűnőbbé vált az ország elmaradottsága, az épített környezet lepusztultsága. A „fotórealista” műveknek megvoltak a közvetlen előzményei hazánkban: a kifejezést a Rákosi-korszak előírt tematikái szerint készített, hamis lelkesedést közvetítő „szocialista realista” művekre értette a szakmai közbeszéd. A II. világháború előtti nonfiguratív irányzatok 1949 után az 1957-es tavaszi tárlaton voltak újra láthatók, a neoavantgárd képviselői pedig csak az 1968-as Iparterv-tárlaton állíthattak ki először legálisan. A neoavantgárd azonban nem csupán absztrakt művészetet jelentett. Egy másik irányból: a realizmus talaján, a hagyományokra hivatkozva is fellázadtak a művészek a kötelező ábrázolásmód ellen. A valószínűtlenül részletező felületeiről ismert szürnaturalizmus eleve sajátosan magyar áramlatnak számított, de a pop art és a hiperrealizmus beszűrődése is önálló, a nyugati megfelelőkkel egyenértékű, közérthető alkotásokat eredményezett, amelyeket az államvezetés kultúrfelelősei többnyire még a nonfiguratív festményeknél is rosszabb szemmel néztek. Ezek a művek ugyanis a mindennapok szintjén hívták fel befogadóik figyelmét a propaganda és a valóság közötti különbségre, valamint az 1956-os forradalom eltiprása után megkötött hallgatólagos kompromisszumra.
Hatásukra a frissen diplomázott Fehér László szociografikus szemlélettel látott neki első fotóalapú sorozatának 1975-ben. A Részlet a brigádnaplóból homályos újságfotókból szikáran, lényegre törően kimásolt, névtelen élmunkásarcainak már-már karikatúramód felerősített sematizmusa, kisszerűsége nyilvánvaló ellentétben állt az eszményítő munkásábrázolásokkal, s a sorozat a főiskola vezetésének azonnali, heves elutasítását váltotta ki. Az ezután festett Aluljáró láttán Fehér Lászlót nem engedték a diploma utáni mesterképzésre. A művész így vallott festménye keletkezéséről és a közvetlen következményekről: „Mindenképpen meg akartam fogalmazni a földalatti Vörösmarty utcai megállóját, pontosabban azt a pillanatot, amikor kijön az ember a föld alól. Csináltam több fotót a földalatti megállójáról, a szürke hétköznapokat próbáltam megragadni, mindenféle keresettség nélkül. Szóval nem kerestem helyzeteket, egyszerűen jöttek-mentek az emberek, én meg belementem a tömegbe, az emberek közé, és »meglőttem« ezeket a helyzeteket. Aztán felvittem a műterembe, és megtetszett ez az aluljárós kép, és nézegettem, nézegettem, de nem jöttem rá, mit is kéne csinálni vele. Aztán tehetetlenségemben földhöz vágtam, megtapostam, és akkor láttam, hogy valami történt. Láttam, hogy az összegyűrt, megszakadt fotóból, ahogy megszakadt, valami új kezd kialakulni. Igen, a hétköznapjaink, ez az, amiről beszélnünk kell, ezek vagyunk mi… […] Megköszönték a munkásságomat, és pár hét múlva megkaptam a katonai behívómat másfél évre. Ez a másfél év el is veszett az életemből.” Ez a tapasztalat szerencsére nem törte meg Fehér László pályáját, az 1980-as évek elejétől a magyar festészet vezető alakjai közé tartozik, az ezredfordulóra pedig vitathatatlanul az egyik legelismertebb, legkeresettebb magyar festővé vált. Aluljárójának több eleme is jellemző maradt későbbi műveire, így a monokróm jelleg, a kevés szín használata, a fényképből való kiindulás, a „kikeményített”, éles határral elválasztott fényes és árnyékos képmezők vagy éppen a lépcsőmotívum.
Önmagában jelképezi a Kádár-rendszer bénító, züllesztő hatását, hogy a festmény nyomasztó jelenete a nagy múltú, patinás, önmagában is „brandet” jelentő Millenniumi Földalatti Vasút egyik állomásán játszódik. Ezeket az állomásokat megnyitásukkor a Zsolnay-gyár csempéi borították, s a díszes, azóta elbontott lejárati pavilonok burkolásából is ugyancsak kivette a részét a híres üzem. Az állomásfeliratok közül egyetlen helyen látható az eredeti, 1896-os Zsolnay-csempe: Fehér László képe színhelyén, a Vörösmarty utcai állomáson. Ez azonban csak az 1989-es rendszerváltás után került elő újra, ma üveg védi.
Írta: Köblös Péter
Irodalom:
Fehér Dávid: Festészet és valóság. A figuratív festészet új tendenciái (1957–1975), in: Sasvári Edit – Hornyik Sándor – Turai Hedvig (szerk.): A kettős beszéden innen és túl. Művészet Magyarországon, Vince Kiadó, Budapest, 2018.
Módos Péter: Kisfiú a kőbékával – Fehér László retrospektív – monológ közbevetésekkel, in: Európai Utas 67, 24–34. o.
Artportal: Hiperrealizmus, https://artportal.hu/lexikon-szocikk/hiperrealizmus/
Artportal: Fehér László, https://artportal.hu/lexikon-muvesz/feher-laszlo-74/
Bánki Ákos: Tiltott absztraktok – Illegal Informel,
https://www.youtube.com/watch?v=PbfC04rxsQY
gyapjú, szövött, 400 x 586 cm
Az ötvenes évek második felétől a magyar építészet – lépést tartva a nyugati mintákkal – egyértelműen modern szellemben folytatódott. Mondhatni, a politikai és művészi halhatatlanság illúziója lengte körül az épületdíszítési feladatot, amelyben – a tervek szerint – jelentős szerepet kapott volna a textil, mint a kiemelt belső terek merevségét oldó, és ezáltal emberibbé változtató lágy anyag.
Az új, államilag finanszírozott feladatok eredményeként felvirágoztatott textiltervezésben az 1970-es évek elejére két markánsan eltérő irány kezdett kialakulni: a többnyire idősebb generáció által képviselt hagyományos szövéssel előállított falikárpit, és egy új, fiatalok által alakított, tértextil néven indult neoavantgárd textilművészet. Nem véletlen, hogy a szocialista kultúra tolmácsolására a Magyarországon különösebb hagyományokkal nem rendelkező monumentális falikárpit műfaját jelölték ki. Ez az egyetlen olyan határterületeken mozgó képalkotási módszer, amely a festészettel ellentétben nem volt terhelt korábbi izmusok történeti és esztétikai örökségével, és kivitelezésben is a kézműves munkafolyamathoz, műhelygyakorlathoz kapcsolódott.
A középkori eredetű szövött falikárpit-tervezés és -kivitelezés Magyarországon csak a Gödöllői Művésztelep 1904-es felállásával kezdődött. Ugyanezt a módszert sajátította el a hazai kárpitszövés legkiemelkedőbb, nemzetközileg is ismert alakja, Ferenczy Noémi. A szövött falikárpitok főként állami megbízásra készültek, párt- és tanácsi székházakba, kiemelt közintézményekbe (egyetemek, főiskolák, külképviseletek), majd az 1960-as évek második felétől egyre több kulturális és kereskedelmi intézmény (szálloda, könyvtár, művelődési ház, múzeum) dekorálására.
1954-ben létrehozták az Iparművészeti Vállalatot és ugyanakkor az annak keretében működő Gobelinszövő Műhelyt állandó szövőbrigáddal. Ekkor Domanovszky Endre már a műfaj egyik legbefutottabb szereplője volt, nem utolsósorban azért, mert képes volt a szocialista témákat nagy felületeken megfogalmazni. Rátermettségét több monumentális megbízás teljesítésével bizonyította, elsőként a Szovjetunióban megrendezett mezőgazdasági kiállítás magyar pavilonjának pannóival (1953), majd a sztálinvárosi Dunai Vasmű főhomlokzatára készített, ipari munkásság és a parasztság szövetségét ábrázoló freskóval (1955). Ugyanebben az évben a Képzőművészeti Főiskola főigazgatói posztját is elfoglalta.
Domanovszky Endre gobelintervezői pályájának egyik utolsó művét a Budapesti Történeti Múzeum vármúzeumi épületének első emeletére szánták. Az 1972 nyarán, Budapest egyesítésének százéves évfordulója alkalmából a Fővárosi Tanács megrendelésére indított megbízás másfél év alatt, 1973 decemberére készült el. A Domanovszky által festett 1:1 léptékű szövőkarton alapján a lektorátusi szövőműhelyben leszőtt gobelin Pest, Buda és Óbuda egyesítését ünnepélyes tartású, egymásba kapcsolódó allegorikus alakok és címerek ábrázolásával mutatja be. A monumentális figurák, mozdulatok kontúrrajzai nehezen kivehetők, feloldódnak az erőteljes színfoltok váltakozó sávjaiban. A karton alapján a gobelint Szentgyörgyi Éva, Rithnovszky Éva, Nehrebeczky Gáborné, Nagy Ingrid, Király Erzsébet, Domanovszky Ádámné szőtte.
Írta: Vincze Dóra
Irodalom:
Gál Csaba: A vörös fonál mentén az 1960-as és 70-es évek textilművészetében. In: 1971 Párhuzamos különidők, 2018, 92-101, 298
Pálosi Judit: Kárpitművészet Magyarországon. Műhelyek, művészet-oktatás, mecénások. In: Pálosi 1985. 8.
Kállai Ernő: Ember tervez, asszony végez. In: Új Idők, 1942/12. 340.
Láncz Sándor: Domanovszky Endréről. In: Művészet, 1967/1. 25.
Fitz Péter: A magyar textil kalandjai I–II. In: Életünk, 1986/11–12. 1023.
szitanyomat, papír, 100 × 196 cm
Galántai György a magyar neoavantgárd meghatározó művésze, a hagyományos képzőművészeti eljárásokat és helyzeteket elutasító fluxus irányzat egyik legmarkánsabb hazai képviselője. Számos képzőművészeti műfajban (festészet, grafika, szobrászat, filmművészet, hálózati művészet, számítógépes művészet) alkotott, de nemcsak egyéni munkássága jelentős, hanem művészetszervező tevékenysége is kulcsfontosságú.
Festő szakon végzett a Képzőművészeti Főiskolán 1967-ben. Egy évvel korábban talált rá a használaton kívül álló boglári kápolnaépületre, amelyben 1970-től kortárs képzőművészeti tárlatokat, hangversenyeket, performanszokat szervezett, tekintet nélkül a zsűriztetési kötelezettségre vagy a társadalmi-politikai kérdésekben előírt korabeli politikai normákra. 1973-ban a hatóságok bezáratták a műtermet, amelyre ma már a kulturális rendszerváltás előkészítőjeként tekintenek.
Galántai ezután többé-kevésbé kiszorult a művészeti nyilvánosságból. Mégsem az emigrációt választotta, hanem a korabeli „párhuzamos” művészet egyik legtöbb rendőri zaklatást kiálló alakjaként folytatta fáradhatatlanul jelelméleti, illetve politikai töltésű konceptualizmusát.
Az 1976-ban készült Önátalakítás című grafikai sorozatának egyik darabját látjuk. A kiindulópont egy automatával készített igazolványfotó volt, amelynek mellbevágó személytelensége az én problematikájának tanulmányozására indította a művészt. Az önarckép fotótechnikai eljárásokkal történő torzítása, különböző képmezőkre osztott mintává sokszorosítása révén használati tárggyá válik, végül az utolsó mezőben eltűnik. A személyiség így a privát, mégis semmitmondó fotóportré helyett egy általa létrehozott, kollektív jellegű, könnyen olvasható vizuális rendszer egészében érvényesül. A fegyelmezett, elemző képsor kivitelezése és technikája némileg a kortárs Pécsi Műhely módszereivel rokonítható.
Nemcsak saját műveiben összegezte Galántai kora avantgárd művészi törekvéseit. 1979-ben létrejött a Galántai György – Klaniczay Júlia házaspár vezetésével egy alternatív művészeti intézmény, az Artpool, amely a „tűrt” és „tiltott” alkotók egymással és a külföldi művészeti szcénákkal való kapcsolattartását, valamint a nyilvánosságot nem kapott művészeti események dokumentálását tűzte ki célul. A kezdetben csak kétszemélyes, magánúton működő intézmény 1990 előtt számos illegális művészeti kiadványt bocsátott ki. Nem csupán az 1960-as, 70-es és 80-as évek félhivatalos és nem hivatalos magyarországi művészeti tevékenység archívumát foglalja magában, hanem az egész országban, sőt világviszonylatban is egyedülálló művészeti gyűjteményt halmozott fel. Az Artpool 1990 után – Artpool Művészetkutató Központ néven – kilépett a nagyközönség elé, nonprofit intézményként működött, a főváros, a kulturális minisztériumok és egyéb pályázati források segítségével tartotta fenn magát. 1997 óta kiállítótérrel is rendelkezik. 2015-ben az archívum és a műtárgykollekció a Szépművészeti Múzeum gyűjteményének része lett, az intézmény pedig a múzeum önálló osztályává vált mint fontos művészettörténeti kutatóbázis.
Írta: Köblös Péter
Irodalom:
Galántai György-szócikk, Artportal-lexikon:
https://artportal.hu/lexikon-muvesz/galantai-gyorgy-86/
Galántai György: Ego=Arc, 1973–1976, in: Artpool, https://artpool.hu/Galantai/ego/leporelloh.html
Balatonboglári Kápolnaműterem: Pécsi Műhely, in: Artpool, https://artpool.hu/boglar/1972/720706PM.html
Párhuzamos avantgárd – Pécsi Műhely 1968–1980, Ludwig Múzeum, 2017. április 14. – június 25.
https://www.ludwigmuseum.hu/kiallitas/parhuzamos-avantgard-pecsi-muhely-1968-1980
olaj, vászon, 60 × 40 cm
A festményen a költő mellképe jelenik meg szokott puritán öltözékében, barna pulóverben, fehér inggallérral egyszerű, angolvörös háttér előtt, irodalmi nagyjaink konvencionális töprengő mozdulatával. A lehunyt szemek hangsúlyozása által azonban az alkotás messze túllép ezeken a hagyományokon. Az átszellemült Pilinszkyt állítja elénk, aki fontosabbnak tartotta a benső, „láthatatlan” történéseket a külső, „láthatónál”.
„Mi készül itt e tenger ragyogásból?
Ha lehunyom is, süti a szemem;
mi kívül izzott, belül a pupillán,
itt izzít csak igazán, idebenn!”
(Pilinszky János: Aranykori töredék – részlet)
A teljességre törekvő, képzőművészeti és irodalmi műfajokban egyaránt mozgó Kondor többi festményéhez hasonlóan magabiztosan vegyíti a festői és grafikai jegyeket. A gesztusszerűen felvitt ruházathoz lényegre törő, grafikus vonásokkal csatlakozik az arc és a kéz. Az elmosódott fényképekhez hasonló, foltszerű tónusozásra mesterien épülő, vonalvastagítással kitett hangsúlyok teremtik meg a térérzetet. A glóriaforma hajfelület, az arc fényforrásként való alkalmazása – rembrandti módon, Kondor széleskörű, időhatárokat átlépő szemléletének megfelelően –, az egyöntetű háttér az erősen redukált színhasználattal ikonná avatja az ábrázolást. Kondor mélyen átérezte, megértette, és alázattal közvetítette Pilinszky világlátását: „… számomra a művészet alapvetően vallásos eredetű… ha egyszer minden művészet valóban vallásos gyökerű, vallásos művészet igazában nem is létezik, s legfőképp vallásos irodalom nem, a szent szövegek közelségében.” (Pilinszky János: A „teremtő képzelet” sorsa korunkban)
A két szuverén alkotó az 1950-es évek végén barátkozott össze. Találkozásuk mindkettejük számára jelentős szellemi élményt jelentett. Bár a vallási téma azelőtt sem volt idegen Kondor művészetétől, az 1960-as évek elejétől részben Pilinszky hatására megsokasodtak a vallásos vonatkozású, bibliai tárgyú kondori alkotások, különösen a Krisztus szenvedését feldolgozó kompozíciók. 1959-től kezdve több ábrázolást is készített Kondor Pilinszkyről, illusztrálta is köteteit. Jelen alkotásunk 1964-ben készült, abban az évben, amikor Pilinszky Székesfehérvárott megnyitotta Kondor Béla kiállítását. A kép, miközben megőrizte a kondori lendületességet, korántsem tekinthető holmi esetleges vázlatnak, hanem a képzőművészeti előzmények, egyszersmind a költővel ápolt baráti kapcsolat összefoglalásának. 1966-ban és 1970-ben a Budapesti Történeti Múzeum több alkotást vásárolt Kondortól. Pilinszky arcmása az 1966-os vásárlás anyagába tartozik. Kondor tehát, jóllehet Pilinszkyvel való találkozásai az 1960-as évek második felétől mindinkább megritkultak, kapcsolatukat elég fontosnak tartotta ahhoz, hogy a múzeumnak eladott művei közé ezt a portrét is beválogassa.
Kondor Béla egyidejűleg ápolt szoros barátságot Pilinszky Jánossal és Nagy Lászlóval a költők közül. Hármójuk kapcsolatára Erdély Miklós így emlékezett vissza: „… a Kondor nagyon erős kisugárzású ember volt, a Nagy László meg borzasztó finom – a Pilinszkyvel nehezebb dolga volt, mert bár ő szintén egy túlérzékeny és finom, mégis végtelenül szikár, kicsontozott, őrült makacs karakter, és rettenetes erősen tudta a maga igazát. A sok finomság ellenére tulajdonképpen semmi kikezdhető nem maradt a Pilinszkyben, azzal nagyon nehéz volt így ingerkedni. Ő egy aszkéta volt, és nem véletlenül adta címül egyik kötetének, hogy Szálkák, mert csupa szálkából állt szinte az egész ember; mint egy lerágott halcsontváz, olyan hatása volt. Nagy László meg egy csupaszív és borzasztó lágy közegű ember volt, amivel ki volt téve ezeknek a súlyos csapásoknak, de neki is megvolt a megfelelő erkölcsi ereje ahhoz, hogy ezt kibírja, és teljesen végigcsinálja a saját meggyőződését, úgyhogy a második kötetét is és minden kötetét [ti. Kondor versesköteteit] tulajdonképpen Nagy László intézte el…”
Pilinszky János Kondor Béla mellett más kortárs képzőművészekkel is tartotta a kapcsolatot, kiállításukat is megnyitotta: Korniss Dezső (1965), Szenes Zsuzsa (1969), Ország Lili (1972), Schaár Erzsébet (1974) kiállításait. Az elsők között méltatta, ha idegenkedve is, Altorjai Sándort, neki ajánlotta Vázlat című költeménye egy korai változatát. Végkifejlet című kötetében (1974) az Így teltek napjaink című prózaversét Ország Lilinek ajánlotta, Schaár Erzsébettel pedig közös kötetet is megjelentetett (Tér és forma, 1975 – zömmel a következő évben megjelent Kráter verseivel).
Írta: Köblös Péter
Irodalom:
Németh Lajos: Kondor Béla, Corvina Könyvkiadó, Budapest, 1976.
Erdély Miklós: Kondor Béla, a korszak és az avantgárd, in: Artpool, https://artpool.hu/Erdely/Kondor.html
In memoriam Pilinszky. A könyvet összeállította és az interjúkat készítette Bogyay Katalin, Officina Nova, Budapest, 1990.
kollázs, papír, 283 × 308 mm
Ország Lili művészete új színt hozott a második világháború utáni magyar festészetbe. Kételkedő, önelemző alkata arra sarkallta, hogy folyamatosan megkérdőjelezze önmagát, saját korszerűségét. Az Európai Iskola tagjaihoz több szálon kötődött, egyedi stílusa kialakításában kezdetben a szürrealizmus játszott szerepet, mégsem tekinthető egyértelműen kizárólag e hagyomány folytatójának. Nem tartozott közvetlenül a neoavantgárd körökhöz, kortársai már életében szinte klasszikussá vált modern alkotónak tekintették, noha Magyarországon először csak negyvenéves korában jutott önálló kiállítási lehetőséghez, a fővárosban pedig még később, ötven évesen. Következetesen felépített életművének középpontjában a történelem és emlékezet, az egyéni és kollektív sors kutatása és ábrázolhatóságának kérdése állt.
A kezdeti útkeresés időszakában, az ötvenes években kezdett montázsok készítésével foglalkozni, majd ez a műfaj szinte egész munkásságát végigkísérte. Ennek ellenére montázsai, kollázsai kevéssé ismertek. Nem szignálta és nem is datálta ezeket a műveket. Első gyűjtőjével, Rácz Istvánnal közösen készített oeuvre-katalógusába 1964-ben egyáltalán nem vette bele a grafikákat, és néhány kivételtől eltekintve kiállítani sem engedte montázsait.
Ország Lili korai montázsairól Bálint Endre 1965-ben írt tanulmánya alapján alkothatunk képet. Bálint a korai montázsokat tematikájuk, motívumaik alapján három csoportra osztva tárgyalja: az első csoportba azokat a munkákat sorolja, amelyek a művész belső szorongásait juttatják kifejezésre, álomszerűek, ösztönvilágot idéznek. A második csoportba tartozó montázsok az ember gépkorszaktól való rettegését beszélik el, rideg szerkezeteket állítva szembe a sérülékeny emberi testekkel. A harmadik csoportba Bálint a „kozmikus érintettségű” montázsokat sorolja, ahol a lapokon gyakran szerepelnek égitestek, témájuk pedig részben az elvágyódás ebből a világból. Az egyes csoportok időben nem feltétlenül különíthetők el élesen, nagyjából 1955 és 1957 között készülhettek.
Az Automobil című kollázson ember és gép szembeállítása látható, egy nagyon korai automobil képe elé egy rózsaszín női akt kivágata került. A női alak kettévágásával a művész azt a hatást kelti, mintha az autó elütné a nőt. A sötét, fekete és szürke tónusokba nyakig felöltözött, az autót magaslatról irányító, a nőre lenéző határozott sofőr és a rózsaszín, védtelen, meztelen női test ellentéte teremtik meg a kompozíció feszültségét.
A férfias tevékenység, az autóvezetés és a meghajló, védtelen figyelmét befelé fordító nőalak a nemi szerepek eltérő voltára, az eltérő gondolkodásmódokra is utalhatnak, a férfi és a női motívum egyenlőtlen viszonya ugyanakkor a mű keletkezési idejének kontextusában is értelmezhető. A nemek közötti egyenlőséget, az emancipációt szovjet mintára Magyarországon is hirdették, akárcsak a többi szocialista országban. Valóban lehetővé tették – többek között a gyermekek bölcsődei, óvodai ellátásán keresztül –, hogy a nők is munkába álljanak. Az 1950-es években a dolgozó nőkre vonatkozó propaganda a sajtóban előszeretettel ábrázolta példaképként a férfifoglalkozásokban dolgozó nőket. A paternalista állam azonban csak látszólag kezelte egyenrangú félként a nőket, egyenlő esélyeik nem lehettek, hiszen a házimunka mellett kellett szakmai karrierjükben is helytállniuk. Ország Lili montázsa az ötvenes években a propagandából harsogó egyenlőséggel szemben a nemek különbözőségére és hierarchiájára egyaránt utal.
Írta: Árvai Mária
Irodalom:
Árvai Mária – Zsoldos Emese (szerk.): „…a világból a fényeket…” Ország Lili levelezése. Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 2017, 7. (MNG Adattári Források)
Bálint Endre: A fotómontázs néhány magyar művész munkásságában, in: Fényképművészeti Tájékoztató 1965/2–3. szám, 74–90. o.
Perenyei Mónika e montázsok kapcsán a férfi és női gondolkodásmód tematizálását emeli ki. Perenyei Mónika: „Montázs a magyar művészetben”, in: Kopócsy Anna (szerk.): Magyar Kollázs 1910–2004 (kiállítási katalógus, Győr, Városi Művészeti Múzeum, 2004. március 27. – 2004. május 16.), Győr, 2004, 119–120. o.
Tóth Eszter Zsófia: Kádár leányai. Nők a szocialista időszakban, Nyitott Könyvműhely, Budapest, 2010, 58. o.
golyóstoll, papír, 302 × 390 mm
Kondor Béla festőnek készült, ám amikor harmadéves volt a Képzőművészeti Főiskolán, helytelennek tartott magatartására, szemléletbeli ellentétekre és a korban szitokszóként használt „formalizmusára” való hivatkozással majdnem eltanácsolták. Koffán Károly és Ék Sándor közbenjárása mentette meg a kizárástól, átkerült a grafika tanszakra, s 1956-ban grafikusként végzett. Koffán Károly keze alatt tökéletesítette a sokszorosított grafika területén mesterségbeli tudását, elmélyedt Dürer, Rembrandt, Picasso grafikai munkásságának tanulmányozásában. Sokoldalúságát tükrözi, hogy a főiskola elvégzése után Kondor festőként és grafikusként is alkotott, emellett verseket írt, fényképezéssel is foglalkozott, és kiválóan játszott orgonán, zongorán.
Kondor életművének recepcióját és értelmezését hosszú időn át Németh Lajos határozta meg, aki barátja, kritikusa, kortársa volt. Kondor művészetét egyedülállónak, zseniálisnak tartotta, drámai erejűként, morálisként, totális művészetként értékelte. A mai nézőt azonban már nem feltétlenül a teljességre törekvés, az ellentétek egyidejű jelenléte vagy a pátosz, az egyetemes, humanista mondanivaló fogja meg. Érdekesebb lehet a töredékesség, a korszerűség, a művekben jelen lévő, saját korát és társadalmát pellengérre állító irónia.
Autóvezető című rajzán megfigyelhető számos vonás, ami Kondor Béla rajzi stílusára általában jellemző. Érzékeny, karcsú, szálkás vonalrajz, amely egyúttal töredezett, kusza és többrétegű. A golyóstollrajzon egy autó volánja látható, és az azt irányító két kéz. Az autó és a kezek konstruktív kontúrrajzát a középső képrészben egy árnyaltabb, sötét mező teszi plasztikussá és érzékivé. Az ábrázolás erősen koncentrált, sűríti a mondanivalót, nem látjuk, ki vezet, azt sem, merre tart. A rész áll az egész helyett, csak a néző kénytelen figyelmét az autóvezetés aktusára, az autó kormányára, a sebességváltó karra és főként a kezekre fordítani.
Kondor egyik leginkább jelentésteli és talán legsűrűbben visszatérő motívuma az emberi kéz. A kéz stilizáltan vagy felnagyítva jelenik meg képein, alig van olyan Kondor-kép, ahol a kéz motívuma ne lenne hangsúlyos. Többnyire törékeny, szokatlanul hosszú ujjak – ahogyan ezen a rajzon is –, begörbített, eltartott hüvelykujjak jellemzik Kondor kézrajzait. A kezek elsősorban az emberit testesítik meg, ehelyütt az emberi képességekre és cselekvési lehetőségekre is utalnak. A törékeny kezek és ujjak maguk is egy szerkezetre, mechanikus konstrukcióra hasonlítanak.
Kondor Béla gyermekkorától fogva vonzódott a különféle szerkezetekhez, érdeklődött a technológia fejlődése iránt. Gyermekként repülőgépmodelleket épített, a második világháború alatt, ha alkalma nyílt rá, a légicsaták földi tanúja volt, nézte a lángoló gépeket. A repülés központi témája volt művészetének, a hozzá kapcsolódó elvont képzetek és konkrét technológiai vívmányok egyaránt megjelentek munkáin. Az 1960-as évek meghatározó tapasztalata volt a technológiai robbanás. Az űrkutatás fejlődése, a szputnyik fellövése, a holdra szállás emberfeletti teljesítmények voltak, ugyanakkor a hidegháborús fenyegetettség is meghatározta a mindennapokat: félő volt, hogy az emberiség magát is elpusztítja tudományos és technológiai eredményeinek köszönhetően. Ember és gép viszonya ambivalens, kérdéses, hogy az ember tud-e irányítani, vagy alulmarad a maga teremtette technikával való közdelemben.
Az autóvezetés témája a rajz születésének idején egy másik kontextust is felidéz. A Kádár-korban, az ötvenes évek végétől a növekvő átlagkeresetek a tartós fogyasztási cikkek vásárlása felé fordították a lakosság érdeklődését. Egyre többen engedhették meg maguknak a hűtőszekrényt, a televíziókészüléket, a motorkerékpárt és a személygépkocsit. 1958-tól megszűntek a magánautó-vásárlás adminisztratív korlátai, így elméletileg bárki autótulajdonos lehetett, akinek megvolt a rávaló pénze. Autót vásárolni, főként új autót vásárolni azonban a szocialista hiánygazdálkodás keretei között nem volt egyszerű. Magyar autógyártás nem lévén, a környező szocialista országokból importálták a személygépkocsikat. Bürokratikus ügyintézés, évekig tartó várakozás, korlátozott típusválaszték (Moszkvics, Trabant, Wartburg, Skoda, Volga) jellemezte a Kádár-korszak autókereskedelmét. Tekintve, hogy a személygépkocsi értékes volt, és nehéz volt hozzájutni, birtoklása státuszszimbólummá vált. A Kádár-rendszer egyébiránt nem kedvelte a személygépkocsi-tulajdonosokat. 1965-ben a 74 700 nyilvántartott autó felerészt szellemi foglalkozásúak tulajdonában volt, a lakosság elenyésző részét jelentő kisiparosság 5%-kal részesedett a tulajdonlásból, akárcsak a többmilliós parasztság. A munkások közül csak sofőrök és autószerelők jutottak gépkocsihoz. „Nem véletlenül mondta biztatóan Kádár János, hogy ő bizony a gyalogosok pártján van.”
Írta: Árvai Mária
Irodalom:
Madár Mária: Készülődés a forradalomra. Kondor Béla diplomamunkája, in: Bárka, 2018/2. szám, http://www.barkaonline.hu/kepzomuveszet/6303-keszul-des-a-forradalomra—kondor-bela-diplomamunkaja
Révész Emese: „Remélem, nem vagyok modern”. Kondor Béláról – Töredékekben, in: Artmagazin, 96. lapszám, 20–26. o., https://www.artmagazin.hu/articles/nyomtatott/e457b7ca2a3f2add48245d46f1b6ebfc
Forgách Éva: Kondor Béla. Megjegyzések festészetéről, a Kogart Galériában születése 75. évfordulójáról megemlékező kiállítás kapcsán, in: Holmi, 2006. október, http://www.holmi.org/2006/10/pavel-florenszkijaz-ikonosztaz
Horváth Gyöngyvér: Ikarosztól a holdra szállásig. A repülés és a repülő gépek motívuma Kondor Béla művészetében, in: Neve korszakot jelöl. Tanulmányok Kondor Béla művészetéről. Budapest, 2017, 42–73. o.
Sipos Tamás: Autónyeremények, nyereményautók a Kádár-korszakban, in: magyarjarmu.hu, https://magyarjarmu.hu/media/01-autonyeremenyek-nyeremenyautok-a-kadar-korszakban/
fotó, vintage zselatinos ezüst nagyítás, papír, 240 × 180 mm
Ladik Katalin újvidéki születésű előadóművész. Az irodalom, a képzőművészet és a színház területén egyaránt tevékeny. Írott költeményei mellett hangkölteményeket, vizuális verseket, kísérleti zeneműveket, hangjátékokat, gesztuskölteményeket ír és ad elő. Performanszaiban saját hangját és testét használja médiumként. Ő maga így nyilatkozott nemrégiben erről: „Mindig összművészetként gondoltam a költészetre. Az ősi költészet művelője, a sámán médium volt, közvetítő a föld és a felsőbb világ között. Most a belső utazásról beszélek, amire a női természet szenzibilisebb. Csakhogy valamilyen eszköz kell a költőnek az ilyen utazáshoz, és a hang az a táltos, ami repítheti – úgyhogy én beletettem a testemet meg a hangomat a felolvasásaimba.”
A hetvenes években a Bosch+Bosch csoport tagja volt, számos happeningben és akcióban vett részt, és bekapcsolódott a mail-art mozgalomba is. Az első magyarországi happening, amelyet Szentjóby Tamás, Altorjay Gábor és Jankovics Miklós nevéhez szokás kötni, 1966-ban valósult meg Az ebéd (in memoriam Batu kán) címmel. Ez volt az első, a korábbi médiumokat az eseménnyel leváltó művészeti forma. 1968-ban már Ladik Katalin is részt vesz az UFO című, Szentjóby Tamással és Erdély Miklóssal közös május 1-i akcióban. Ennek során a körülmények előzetes egyeztetése nélkül Ladiknak a Duna partján fekvő, alufóliába burkolt Szentjóbyt kellett kicsomagolnia. Ezt követően Ladik művészetében egyre fontosabb szerepet kap a performativitás. A magyarországi alternatív, ellenzéki kultúra, amelynek a performanszművészet is része volt, alapvetően férfiközpontú volt. Ebbe a közegbe új színt hoztak Ladik előadásai, melyek során erotikus töltetű verseit szavalva saját testét, meztelenségét használta.
1970-es Budapesti performansza, amelynek során a félmeztelen testét alig fedő medvebőrbe öltözve szavalta hagyományos szövegértelmezéssel nem dekódolható hangkölteményeit, sokakból megbotránkozást váltott ki. Nőiességét erőteljesen hangsúlyozó megjelenése egyfajta provokáció volt a kortárs neoavantgárd férfiközegében. A sajtóban éles kritikák jelentek meg, többen azzal vádolták, hogy pénzért vetkőzik. Az underground színházakban bemutatott hangköltészeti előadásoknak végül 1975-ben politikai következményük is lett, a jugoszláv hatalom erkölcsi okokra hivatkozva kizárta a művészt a pártból.
A negatív kritikára adott reakcióként és saját, korábbi tevékenységére vonatkozó reflexióként is felfogható Ladik Katalin Blackshave Poem című performansza, amelyet 1978-tól kezdve több alkalommal előadott közönség előtt vagy csak a kamera számára. Egy inverz sztriptízről van szó. A kezdetekor a művész fekete ruhát viselt, amelyet levetett; alatta fehér csipkefehérnemű volt rajta, a fehérnemű alatt azonban további fekete aláöltözetet, fekete nadrág és garbó. A vetkőzés, a ruha levetése így ironikus gesztussá válik, hiszen a várakozással szemben nem vezet meztelenséghez. Az előadás groteszk jellegét erősítette a borotválkozás motívuma, amely a hónalj és az arc imitált borotválásával a szépségről alkotott képzetekre, a tradicionális nemi szerepekre kérdezett rá saját, humorral átitatott, feminista nézőpontjából. A produkció a popkultúrában elterjedt erotizáló reprezentáció, a női test tárgyiasításának kritikájaként is értelmezhető. Ujabb jelentésréteget hordozhat a fekete ruha, amely a fekete bőr megfelelőjeként is interpretálható.
Míg Ladik verseire jellemző, hogy nem változnak jelentősen, addig performanszai állandóan alakulnak. Előadói estjein különböző, korábbi műsorszámok elemeit kombinálja. Az 1970-es évek elejétől kezdve a képző- és egyéb társművészek előszeretettel használták a fotót mint művészeti médiumot. Ladik előadásain jellemzően nem voltak jelen művészfotósok, inkább ismerősök, sajtósok fotózták. Az itt látható fénykép a Blackshave poem 1979. februári budapesti előadását dokumentálja, amelyre Ladik a Fiatal Művészek Klubjában rendezett kiállításának megnyitóján került sor. A felvételeket feltehetőleg Galántai György készítette.
Írta: Árvai Mária
Irodalom:
Bakos Petra: Elvárják tőlünk, hogy szépek legyünk, de én merek csúnya lenni – interjú Ladik Katalinnal, in: punkt. hu, 2019. október 25., https://punkt.hu/2019/10/25/elvarjak-tolunk-hogy-szepek-legyunk-de-en-merek-csunya-lenni/
Kürti Emese: A Bosch+Bosch csoport kiállítása Szabadkán. Kölcsönkért kakas, in: Magyar Narancs, 2018. szeptember 13., 30. évf., 37. szám.
Emese Kürti: Poetry, Sound and Action as Intermedia Practice in the work of Katalin Ladik, acb Researchlab, Budapest 2017, 60–62. o.
https://www.tate.org.uk/art/artworks/ladik-blackshave-poem-p82087
Varga Melinda: Bensőbb lebegéssel, örök jelenben élni a tágasabb létet, in: Irodalmi Jelen, 2020. március 18., https://irodalmijelen.hu/2020-mar-16-0100/bensobb-lebegessel-orok-jelenben-elni-tagasabb-letet