olaj, vászon farostra kasírozva, 120×60 cm
Földi Péter munkája, hasonlóan érett festményei többségéhez, jelképes, összetett jelentésű. Valós eseményből indul ki: az erdélyi széki Szent Bertalan-napi megemlékezésen a hegyoldalon levonuló asszonyok látványából. 1717-ben a török szultán parancsára krími-dobrudzsai tatár sereg pusztította végig Erdélyt, így Széket is. A település túlélői megfogadták, hogy minden évben bűnbánó istentisztelettel emlékeznek meg a tragédiáról.
A tragikus történelmi eseményt az utolsó tatárjárásnak is szokás nevezni. Bár a törököket sikerült kiűzni a 17. század utolsó évtizedeiben Magyarország nagy részéről, az Oszmán Birodalom még jó ideig fenyegető szomszédságot jelentett. Ráadásul a törököt felváltó osztrák önkényre az ország a Rákóczi-szabadságharccal válaszolt, amely 1711-ben bukott el. A török száműzetésbe vonuló II. Rákóczi Ferenc fejedelem elfogadta III. Ahmed szultán segítségajánlatát a szabadságharc újraindításához, és hadsereget szervezett a török földre menekült kurucokból Esterházy Antal vezetésével. A szultán pénzen kívül a birodalom hűbéreseiként működő krími tatárokból álló segédcsapatot is adott a kuruc sereg mellé. Valójában azonban nem a magyarokat kívánta ezzel segíteni, hanem igazi ellenfelét: a Habsburg Birodalmat gyöngíteni. Miután 1717-ben a Habsburgok szervezte keresztény sereg bevette az addig török kézen lévő Temesvárt és Nándorfehérvárt (Belgrádot), eljött a szultán számára a visszavágás ideje. Ösztönzésére az év nyarán az Esterházy vezette, tatárokkal kiegészített kuruc sereg megkezdte Moldva felől a támadást. Rövid idő múlva nyilvánvalóvá vált, hogy a lakosság már nem támogatja az újabb háborút, a hadjáratnak tehát nincs értelme. A tatárok viszont csak a szultánnak engedelmeskedtek, s a kuruc vezér parancsait sutba dobva könyörtelenül végrehajtották az elrendelt rablóinváziót. Szék – balszerencséjére – a Radnai-havasok után elsőként került a pusztításra éhes tatárok útjába. A település szinte megsemmisült: a lakosság alig tíz százaléka menekült meg, sokakat rabságba hurcoltak, anyagi értékeik pedig mind odavesztek. Már az Alföldig jutottak a tatár hordák, mire az újabb kuruc felkeléstől tartó osztrákok rászánták magukat a velük való szembeszállásra. Végül kiverték az országból a támadókat, a betörésnek azonban maradandó következményei voltak. Szék városból faluvá zsugorodott, de a török korban már megtépázott erdélyi magyar népesség egyébként is pótolhatatlan vérveszteséget szenvedett, amely az etnikai arányok nagymértékű megváltozásához és a későbbi kisebbségi léthez vezetett.
A térábrázolást és a személyes vonásokat mellőző megformálás leginkább az írott történelem előtti figurális művészet és a gyermekrajzok módszereit idézi, mintha egyazon ember mozgásának a folyamatát látnánk. (Esszéiben, tanulmányaiban Földi jórészt a folyamatok és életciklusok gyermeki ábrázolásaival foglalkozik.) Az alakokat azonban átgondolt kompozícióban jeleníti meg: a székelyföldi népművészeti motívumok elrendezését követik.
A fogadalmi napon összegyűlő hívek a tatárdúlás emlékére hordanak fekete-piros népviseletet, ám a szertartás nagyon is behatárolható történelmi helyzetben játszódik. Az 1980-as évek végén, a falurombolási programtól fenyegetett kisebbségi magyar közösség sorsa tárul elénk az időtlen arcok mögül. Az úgynevezett településrendezési tervet ugyan csak 1988 áprilisában ismertette a Romániát korlátlanul uraló Nicolae Ceaușescu kommunista főtitkár, de már az 1970-es évektől nyilvánvaló volt, hogy az erőltetett városiasítás nagyrészt a romániai magyar és német népesség és hagyomány ellen irányul, mert a román politikai vezetés még mindig sokallotta számarányukat, s különféle adminisztratív intézkedésekkel évtizedek óta igyekeztek elsorvasztani a kisebb, színmagyar településeket. A terv lényege az volt, hogy a háromezer főnél alacsonyabb lélekszámú településeket felszámolták és lebontották volna, s a kiköltöztetett lakosság megyénként két-három mesterséges „agráripari centrumban” tömörült volna össze. A megállapított létszámhatárnak legnagyobbrészt éppen a magyar falvak nem feleltek volna meg, de sok Kárpátokon túli, román települést is érintett. Ceaușescu bejelentése után kiürítettek és lebontottak több magyar falut, de ezután részben anyagi okokból, részben a sokasodó nemzetközi tiltakozások hatására a fizikai rombolás megállt. Megkezdték viszont a halálra ítélt községek kikapcsolását a gazdasági vérkeringésből, így bezárták azok iskoláit, megszüntették az odavezető tömegközlekedést, megvonták az orvosi és a postai ellátást. A meghirdetett program az 1989 végi temesvári és bukaresti tüntetéssorozat egyik kiváltója lett, ami végül a főtitkár és rendszere bukását okozta.
Ezt a kettős látásmódot teljesítik ki a madarak, amelyek Földi festészetében az emberi lélek halálon túli kísérőjeként jelennek meg. Míg jobbra fent, az imára kulcsolt kezű, fehér inges, fejkendős asszonyok népviselete színeit ismétlő, kört alkotó madárfejek a jogaiért kiálló, vereségében is győztes közösség szellemét hordozzák, addig a jobb alsó sarokban magányosan gunnyasztó-süllyedő, elkorcsosult, röpképtelen szörny egyszerre képviseli a 18. századi tatár hordákat és a 20. századi román diktátort. A fent és a lent tehát erkölcsi pozíciót is jelöl.
Amikor Földi kiállította művét a Műcsarnokban a Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetségének 1988-as tavaszi tárlatán, akkor virágzott a fővárosi táncházmozgalom, amely 1972-ben indult Sebő Ferenc, Halmos Béla és a Bihari Együttes vezetésével. A mozgalom erősen támaszkodott a még eleven kultúraként élő erdélyi népdal- és balladakincsre, elsősorban Kallós Zoltán gyűjtései alapján. A kialakuló táncházhelyszínek és az általuk szervezett néptánctáborok kettős küldetést vállaltak: tömegeket vontak be és élő szórakozási formává tették a letűnőfélben lévő népzenét, ugyanakkor a hagyomány talaján markáns álláspontot fogalmaztak meg a népi kultúrára gyakorta hivatkozó kommunista diktatúrával szemben, valamint kapcsolódási pontot jelentettek más irányzatok felé. A Sebő-együttesnek otthont adó Kassák Művelődési Házban például hivatalosan el nem fogadott, underground zenekarok is felléptek. Nem nehéz észrevennünk Földi festményében a rokonságot a táncházak szellemével, elég, ha a nőalakok szigorú, tánccsoportszerű elhelyezkedésére vagy mozdulatára pillantunk. Talán ez indíthatta a Művelődési Minisztériumot arra, hogy megvásárolja a művet a kiállításról, majd még abban az évben a múzeumnak adományozza.
„Akár a kéz, ha ökölbe kékül.
Zeneszó, énekszó nélkül.
Egy pár lány, két pár lány
fekete-piros fekete
táncot jár.
[…]
Sír a csizma, sír
a szédítő tánctól:
tatár öröm, magyar bánat,
megszöktették a rózsámat.
Ha megnyerte, hadd vigye!
Fekete-piros, fekete
táncot jár
a járda szöglete.
Körbe-körbe
majd pörögve
majd verődve
le a földre
föl az égre
szembenézve
sose félre:
egy pár lány, két pár lány
fekete-piros fekete
táncot jár.
[…]
A magnó surrog így.
S amit ha visszajátszol?
Koporsó és Megváltó-jászol.”
(Kányádi Sándor: Fekete-piros – részletek)
Írta: Köblös Péter
Irodalom:
Hogy kerültek a tatárok a XVIII. században Erdélybe?,
https://www.vitato.eu/tortenelem/tatarok-erdelyben-az-utolso-nagy-tatarjaras/
Hatalmas csapást mért a magyar kisebbségre az erdélyi falurombolás, 2016. április 29.,
https://mult-kor.hu/hatalmas-csapast-mert-a-magyar-kisebbsegre-az-erdelyi-falurombolas-20160429
Valaki jár a fák hegyén. Kányádi Sándor egyberostált versei, 1994, dia.hu
https://konyvtar.dia.hu/html/muvek/KANYADI/kanyadi00001a_kv.html