akvarell, papír, 105 × 148 mm
Nyilas ház (1146 Budapest, Thököly út 80., ma a Szaletly (volt Thököly) Étterem
Óbudai téglagyár (1032 Budapest, Bécsi út 134–136., ma áruházak állnak azon a területen)
Bíró Dániel Gyógyintézet (1122 Budapest, Városmajor utca 64–66., ma lakóházak állnak a helyén)
A huszadik század elementáris tapasztalata volt a második világháború alatti népirtás, melyet a náci Németország és a velük együttműködők – többek között magyar nyilasok – hajtottak végre, s amelynek körülbelül hatmillió európai zsidó származású ember esett áldozatul. A rá való emlékezés a túlélő és az azt követő generációk identitásának részévé, egyik alappillérévé vált.
Magyarország kormánya a 2014-es évet a Holokauszt Emlékévének nyilvánította, a magyar zsidóság deportálásának hetvenedik évfordulójára emlékezve számtalan rendezvény, ismeretterjesztő, tudományos és oktatási program járult hozzá a múlt feldolgozásához. Az emlékévhez kapcsolódva, igaz, valamivel később, 2016-ban jött létre az első Enyészpontok című kiállítás, amely csak az online térben létezett. Az Enyészpontok Budapest olyan helyszíneit vizsgálta kortárs műalkotásokon keresztül, amelyek 1944–45-ben a nyilashatalom-átvétel és a német megszállás tragikus színtereivé váltak, noha mostanra történetüknek ez a része szinte teljesen feledésbe merült.
A történelem és az emlékezés is helyekhez kötődik. A helyek funkciói átalakulnak, a teret a későbbi generációk birtokba veszik, máshogyan használják, felejtenek, nem emlékeznek. Az elfelejtett történetek felelevenítésével az ismerős helyszínek új tartalmak hordozóivá válnak, múlt és jelen jelentésrétegei egymás mellé kerülnek. Az ismerős dolgok a jelenlévő múlt miatt idegennek, félelmetesnek, ijesztőnek hatnak.
A Kiscelli Múzeum – Fővárosi Képtár gyűjteményébe került Csinos kis akvarellek II. című grafikai sorozatot Borsos Lőrinc (azaz Borsos János és Lőrinc Lilla) az Enyészpontok kiállításra készítette. A három lapon olyan budapesti épületek láthatók, amelyek máig feldolgozatlan vagy a széles publikum által kevéssé ismert II. világháborús múlttal rendelkeznek. Az épületeket a mai állapotuknak megfelelően festették meg, vízfestékkel. A stílus Adolf Hitler vízfestményeire emlékeztet. Hitler 1908-ban kezdett el festészettel foglalkozni, amikor tizennyolc évesen Linzből Bécsbe költözött. Szeretett volna festő lenni, a Bécsi Művészeti Akadémiára azonban kétszeri próbálkozás után sem nyert felvételt. Képeslapokat festett, hogy biztosítsa megélhetését. Samuel Morgenstern zsidó kereskedő pártfogolta, és igyekezett értékesíteni műveit, Hitler azonban nem tudott sikeres művészi karriert befutni, 1913-ban Münchenbe költözött. Samuel Morgenstern 1943-ban a zsidóüldözés áldozata lett. Hitler akvarelljeinek művészi értéke igen alacsony, a legtöbbjükön szerepel a szignója, gyakran A. Hitler formában. Borsos Lőrinc is ezzel az aláírással látta el vízfestménysorozatát, utalva Hitler művészi ambícióira, fiktív műalkotásokat hozva létre, amelyek, akárcsak Hitler egykori vízfestményei, ártalmatlannak tűnő helyszíneket ábrázolnak, naiv stílusban. A művek hátulja szimbolikusan fekete, és rövid informális leírás olvasható rajtuk a helyszínek kérdéses időszakban betöltött szerepéről.
A Nyilas ház (1146 Budapest, Thököly út 80., ma a Szaletly (volt Thököly) Étterem található itt) volt 1944–1945 fordulóján a Kröszl Vilmos vezette nyilas csoport székháza. A csoport ebben a pártházban és más XIV. kerületi helyszíneken két-háromszáz embert (nagyrészt zsidókat) gyilkolt meg 1944 októbere és 1945 januárja között. A Kröszl-csoport tagjai a máshol működő nyilas egységekhez hasonlóan bestiális kegyetlenséggel kínozták és gyilkolták meg áldozataikat. Az elfogott zsidókat kirabolták, levetkőztették, megverték, cigarettával égették, majd meggyilkolták. A nőket gyakran megerőszakolták, mielőtt agyonlőtték volna őket. A háború után a zuglói nyilas csoport kilenc tagját elfogták, és 1949-ben kivégezték. A tettesek nagy része azonban elkerülte a felelősségre vonást. Másfél évtized múlva, 1965-ben a Duna-parton sétáló Kröszlt egy volt áldozata felismerte. Az egykori parancsnokot és tizennyolc társát 1967-ben bíróság elé állították. Hármukat (köztük Kröszl Vilmost is) kivégezték, a többiek súlyos börtönbüntetést kaptak. A 2016-ban a Nyilas házon elhelyezett emléktábla Boros Mátyás és Fischer István történetét őrzi. Ők ketten 1944. december 25-én felderítőként mentek a nyilas pártházba a zsidó foglyok kiszabadítására, de a nyilasok megkínozták őket, majd végeztek velük.
Az Óbudai téglagyár (1032 Budapest, Bécsi út 134–136., ma áruházak állnak azon a területen) a nyilashatalom-átvétel után gyűjtőtáborként funkcionált, a deportálás, illetve a Német Birodalom felé gyalogosan induló halálmenetek egyik utolsó magyarországi állomása volt. Az 1944. tavaszi-nyári deportálások során a magyar hatóságok a gyűjtőtáborokat gyakran téglagyárakban állították fel, lévén ezek nagy területű, jól őrizhető helyek voltak, ahová vasúti sínek vezettek. A gyárak természetesen alkalmatlanok voltak több ezer ember normális elhelyezésére, nem volt elég víz, élelem. A zsidók a szabad ég alatt vagy oldalfal nélküli téglaszárítókban, a koszos földön feküdtek, dolgukat sebtében megásott gödrökbe kellett végezniük a nyilasok szeme láttára. Többeket agyonlőttek, voltak, akik ciánt nyeltek, öngyilkosok lettek.
A Bíró Dániel Gyógyintézet (1122 Budapest, Városmajor utca 64–66., ma lakóházak állnak a helyén) modern zsidó kórház volt a Városmajor utcában, amelynek dolgozóit és betegeit a nyilasok már 1944 decemberétől folyamatosan zaklatták. 1945. január 14-én délben körülbelül tucatnyi karhatalmista szállta meg az épületet. Egyenként ellenőrizték az alkalmazottak és betegek papírjait. A zsidókat, betegeket és orvosokat agyonlőtték, a mészárlásnak mintegy százhatvan áldozata volt. Néhányan, akik keresztények voltak, vagy meggyőző hamis papírokkal rendelkeztek, túlélték, sikerült elbújniuk. A nyilasok kifosztották a kórházat. Korabeli tanúvallomások szerint nem sokkal később megjelentek a környékbeli lakosok is, akik szintén raboltak. Néhány nappal később a bűzlő holttestek miatt a gyilkosok visszatértek, és felgyújtották az egész épületet. 2007-ben az azóta felépült tömbházak homlokzatára a kerületi önkormányzat emléktáblát állított az áldozatoknak.
Írta: Árvai Mária
Irodalom:
Társadalmi Konfliktusok Kutatóközpont (http://konfliktuskutato.hu)
A XII. kerületi nyilasok tevékenységéről ld. az Ács Dániel által rendezett A gyilkosok emlékműve című dokumentumfilmet: https://444.hu/2021/01/26/a-gyilkosok-emlekmuve
ceruza, papír, 492 × 320 mm
Pfannl Egon Ybl-díjas építészmérnök, grafikus a budapesti Városépítési Tervező Vállalat műemléki szakosztályának munkatársa, majd 1949-től a szakosztály vezetőjeként tevékenyen részt vett a háborús károk felmérésében és a főváros újjáépítésében. 1945-ben a budai harcok alatt és után rajzsorozatban örökítette meg az 1944–45-ös pusztulás utáni Budapestet, ezzel a sorozatával vált ismertté. Rajzaiból több méretben készültek lenyomatok, tizenkettőt közülük Buda az ostrom után címmel sokszorosított mappa formájában adott ki a Klösz Nyomda 1945-ben, kétszáz példányban.
Budapest ostroma során a főváros épületeinek mintegy háromnegyede megsérült. Rommá lett az összes fővárosi Duna-híd, de a legsúlyosabb károkat a Várnegyed szenvedte. Az ostrom pusztítása utáni romos Budapestet ábrázoló korabeli festmények és rajzok viszonylag ritkák. Noha ezeken a műveken látható a művészek dokumentálási szándéka, mégis a történelmi ismereteken túl valamennyi személyességet is közvetítenek a rajzok.
Pfannl Egon ezen a ceruzarajzán a miniszterelnökségi (Sándor) palota romjait rögzítette. Az épület a nevét az építtető családról kapta. A telket a katonai funkciójukat a 18. század végén elveszítő kaszárnyaépületekkel Sándor Vince gróf és felsége, Szapáry Anna grófnő vásárolta meg 1803-ban. Ahogyan az épület homlokzatán olvasható római számok ma is mutatják, a palota 1806-ban készült el. A szakirodalomban máig nincs egyezség arról, hogy a klasszicista palota tervezője a bécsi Johann Aman volt-e, vagy a többek között a Nemzeti Múzeum, a Pesti Vigadó és a Deák téri evangélikus templom tervezőjeként ismert Pollack Mihály.
Sándor Móric gróf, a Sándor család utolsó férfi tagja, aki akrobatikus, bravúros lovasmutatványairól „ördöglovas” néven volt ismert városszerte, 1831-ben eladta a palotát a Pallavicini grófoknak. A szabadságharc után, az abszolutizmus idején a Szent György tér új funkciót kapott: a teret körülvevő épületekbe vezető állami hivatalok költöztek. A Sándor-palota 1851–1856 között a Magyarország kormányzójának kinevezett Albert főherceg rezidenciája volt. Miután Albert főherceg elhagyta a Sándor-palotát, egy rövid időre újból a Pallavicini család vette birtokba. 1867-től Andrássy Gyula gróf kezdeményezésére az állam kibérelte az épületet, és Ybl Miklós segítségével rendbe hozatta, felújíttatta. 1874-től állami tulajdonba is került, egy Sugár (Andrássy) úti telek cseréje révén. 1867-től egészen 1945-ig miniszterelnöki rezidenciaként szolgált.
Egyik utolsó lakója volt gróf Teleki Pál miniszterelnök, aki az 1941. április 2-ról 3-ra virradó éjjel a palotában vetett véget életének a Jugoszlávia elleni tervezett agresszió, a háborúba sodródás lelkiismereti terhe miatt. 1944–1945-ben Budapest bombázása és ostroma során az épület a királyi palotához való közelsége miatt súlyosan megsérült: délnyugati sarokrésze teljesen elpusztult, déli homlokzatából csak a földszinti maradt meg, a nyugati homlokzatból pedig csak az északi rész. Ez a teljesen romos állapot figyelhető meg Pfannl Egon rajzán: a délnyugat felől láttatott épület előtt egy utcai lámpa és autók roncsai foglalják el az előteret, amelyek a korabeli fotográfiákon is felfedezhetők. (Fortepan 30897 és 45562) 1989-ben turisztikai szempontok alapján kívülről tatarozták az épületet, hogy a Budavári Siklón érkező turisták ne a második világháborús nyomokat viselő rommal találkozzanak. Teljes körű felújítására 2000–2002 között került sor Potzner Ferenc tervei alapján. 2003 óta a Sándor-palota a mindenkori magyar köztársasági elnök rezidenciájaként és a Köztársasági Elnöki Hivatal (KEH) épületeként szolgál.
Írta: Árvai Mária
Irodalom:
Dabasi H. Kinga: Budapest ostroma megrázó képeken, in: PestBuda, 2019. február 15., https://pestbuda.hu/cikk/20190215_budapest_ostroma_kepeken?fbclid=IwAR3HXwYcv7zA1yA2FPihJozdu_YJ4c77e6pQRyGTRH6AkWqBn6lAOEkxzTw
Farbaky Péter: A Sándor-palota, a Teleki-palota és az udvari istálló. A Szent György tér főbb épületeinek változásai az újkorban, in: Tanulmányok Budapest múltjából, XXXI. szám, Budapesti Történeti Múzeum, Budapest, 2003, 137–161. o.
A Köztársasági Elnöki Hivatal épületének története: https://www.keh.hu/az_epulet_tortenete/1503-Az_epulet_tortenete&pnr=1
vízfesték, tempera, karton, 195 × 265 mm
Barta Lajos (1899–1986) szobrász 1932-ben ismerkedett meg a nála jóval fiatalabb, szintén zsidó származású festővel, Rozsda Endrével (1913–1999). Kapcsolatuk több volt barátságnál, noha alkalmi viszonynak indult, húsz évig tartó élettársi kapcsolat lett belőle. Közös lakást béreltek Budapesten, művészetük is szoros kölcsönhatásban állt egymással, közelről kísérték figyelemmel a másik munkáját. A harmincas évek végén még mindketten keresték saját művészi útjukat.
Barta Lajos és Rozsda Endre a magánéletük miatt a kezdetektől fogva korlátokba ütköztek, a homoszexualitás modern kori állami kriminalizációja miatt. A homoszexuális gyakorlatokat 1878-tól „természet elleni fajtalanság” címszó alatt büntették, mely tiltás több mint nyolcvan évig maradt hatályban. A 20. század elejétől Budapesten a homoszexualitás állami felügyelete többek között hivatalos nyilvántartások formájában öltött alakot. 2002-ben az Alkotmánybíróság döntése nyomán törölték el az akkor hatályos Büntető Törvénykönyvben még szereplő, az azonos nemű és a különböző nemű partnerek közötti szexuális kapcsolatok eltérő kezelésében megnyilvánuló megkülönböztetést.
Barta Lajost és Rozsda Endrét azonban zsidó származásuk miatt is hátrányos megkülönböztetések érték. 1938-ban, az első zsidótörvény bevezetését követően úgy határoztak, hogy Párizsba költöznek. A francia fővárosban közös műtermet béreltek, látogatták a Louvre tanfolyamait, ismerkedtek a kortárs irányzatokkal. A szürrealizmus és az absztrakció, az Abstraction-Création csoport tevékenysége iránt is élénken érdeklődtek. Munkáikban ezidőtájt fellelhetők voltak a szürrealizmus és a konstruktivizmus elemei is. 1942-ben jóhiszeműen eleget tettek a felhívásnak, és zsidóként regisztrálták magukat Franciaországban. A zsidóüldözés ott is elérte őket, Barta Lajosnak az utolsó pillanatban sikerült kilépnie és megmenekülnie a megsemmisítő tárborba induló transzportból. Ezután Párizsban is bujkáltak, gyakran váltogatták lakóhelyüket, majd 1943-ban visszatértek az akkor még biztonságosabbnak ítélt Budapestre.
Barta Lajos visszaemlékezései szerint közvetlenül a hazatérésüket követően egy vak zongorista koncertje Budapesten nagyon mély benyomást tett rá: ott a koncerten rajzolta első nonfiguratív rajzát. 1944-ben azonban Barta Budapesten is kénytelen volt magára tűzni a sárga csillagot, ismét közvetlen életveszélybe került, bujkálni kényszerült.
Miután megmenekültek, túlélték a háborút, 1945-ben teljes természetességgel csatlakozhattak az újonnan alakuló Európai Iskola művészcsoportba tömörülő nonfiguratív művészekhez. Az Európai Iskola – mint azt neve is jelzi – többek között a kortárs európai művészettel való kapcsolatteremtést tűzte ki célul. Párizsban szerzett tapasztalataiknak köszönhetően a kortárs nyugati művészeti irányzatok kitüntetett követeivé válhattak, és ennek megfelelő figyelmet kaptak mind az Európai Iskolán belül, mind pedig a szélesebb nyilvánosságban.
Az elvont, szürrealista és expresszív tendenciákat képviselő művészekből álló, meglehetősen heterogén csoport, az Európai Iskola kevesebb mint hároméves fennállása alatt harmincnyolc kiállítást rendezett. Visszafogott léptékű tárlataik jellemzően két hétig és korlátozott időben, délelőttönként voltak nyitva. Barta Lajos négy kiállításon is szerepelt, kétszer Rozsda Endrével közös retrospektív tárlaton. Közös kiállításuk 1946 júliusában az Európai Iskola ötödik tárlata volt, amelynek a plakátját maguk a kiállító művészek tervezték.
A háború utáni időszakban szinte még a romokon indult újra a művészeti élet. Kiállítóhelyek sem igazán voltak, az Európai Iskola kiállításainak többségét a plakátterven is szereplő helyszínen, az Üllői út 11. szám alatt, a Magyar Nők Demokratikus Szövetségétől bérelt teremben rendezték meg. A plakátterv szerény kivitele összhangban van az erre az időszakra jellemző erős anyagi korlátokkal, amelyek a kevésbé anyagigényes műfajok térnyerését, a kisméretű grafikai lapok dominanciáját hozták. A plakátterv az Európai Iskola egy másik tagjának, Makarius Sameernak, az 1946 őszén Magyarországról végleg távozó egyiptomi származású képzőművésznek a hagyatékában maradt fenn. A később Argentínába emigráló Makarius Sameer és felesége szoros kapcsolatot ápolt az 1956 után Franciaországba távozó és ott nemzetközi karriert befutó Rozsda Endrével és az 1965-ben Németországba disszidáló, és ott szintén nemzetközi sikereket elérő Barta Lajossal.
Írta: Árvai Mária
Irodalom:
Árvai Mária: Barta Lajos „kultúrdiplomáciája”, in: Árvai Mária – Leposa Zsóka – Róka Enikő – Ulrich Winkler (szerk.): Barta Lajos. Túlélési stratégiák (kiállítási katalógus, Budapest, BTM Kiscelli Múzeum – Fővárosi Képtár, 2019. május 30. – szeptember 22.) BTM, Budapest, 2019, 40–49, 40. o.
György Péter – Pataki Gábor: Az Európai Iskola és az Elvont Művészek Csoportja, Corvina Kiadó, Budapest, 1990, 151–156. o.
Takács Judit: Homoszexuálisok listázása a 20. századi Magyarországon, in: Korall 66. 2016, 5–31. o.
Ulrich Winkler: Barta Lajos – Túlélési stratégiák, in: Árvai Mária – Leposa Zsóka – Róka Enikő – Ulrich Winkler (szerk.): Barta Lajos. Túlélési stratégiák (kiállítási katalógus, Budapest, BTM Kiscelli Múzeum – Fővárosi Képtár, 2019. május 30. – szeptember 22.) BTM, Budapest, 2019, 14–39, 17. o.