vászon, olajtempera, 41×65 cm
Kutassy Imre Ferenc 1937-ben végezte el a Képzőművészeti Főiskolát, mesterei Rudnay Gyula, Réti István, Kisfaludi Strobl Zsigmond és Varga Nándor Lajos voltak. Már 1927-től tagja volt a Független Művészek Társaságának, 1937-től a Rézkarcolók Egyesületének is. 1949-től a Százados úti művésztelepen dolgozott. Festményeivel, grafikáival, szobraival a huszadik századi magyar nonfiguratív képzőművészet ismert alakja volt. Budapesten, valamint külföldön, így Amszterdamban és Bécsben is voltak önálló kiállításai.
Ez a festmény nemcsak gyűjteményünkben, de a művész életművén belül is sajátos helyet foglal el: félig formai, félig dokumentarista törekvésű. A Városliget előtt, a Felvonulási téren (ma: Ötvenhatosok tere) állott Sztálin-szobor ledöntésének pillanatát merevíti ki.
„Sztálin zászlaja alatt, Rákosi Mátyás vezetésével előre a végső győzelemig!” – foglalta össze 1951-ben pártja „célkitűzését” Révai József, a Rákosi-rendszer vezető politikai „négyesfogatának” tagja, a kultúráért felelős miniszter a Sztálin-szobor Rákosi jelenlétében megtartott nyilvános avatóján. 1956 októberében, a forradalom előestéjén már egyikük kezében sem volt közvetlen politikai hatalom. Sztálin 1953-ban bekövetkezett halála után a szovjet vezetés, megrettenve a csatlósállamokban növekvő ellenállástól (keletnémet munkásfelkelés, munkabeszüntetések Csehszlovákiában stb.), éppen a „Sztálin legjobb magyar tanítványaként” emlegetett Rákositól követelte a hazai politikai vezetés átalakítását. A magyar kultúrpolitika szovjet mintára való átalakítását vezető Révait leváltották tisztségéből, Rákosinak pedig, noha ő maradt a tényleges államfő, át kellett engednie a miniszterelnökséget a kommunista párton belül mérsékeltnek tartott Nagy Imrének. A forradalmi erjedést azonban a „tisztáldozatokkal” sem sikerült megállítani. 1956 nyarán, látva a magyar értelmiség java és a pártvezetés immár áthidalhatatlan ellentétét, valamint az egyetemi ifjúság nyílt szervezkedését, a szovjetek leváltották Rákosit is, helyére azonban a volt NKVD-s tisztet, Gerő Ernőt állították, aki esküdt ellensége volt az értelmiségi reformtörekvéseknek, s mindennemű kérésre vagy felvetésre erőszakkal felelt. Nemhiába tartottak az egyes csatlósállamokban kibontakozó ellenállási mozgalmak továbbterjedésétől Moszkvában: a Magyar Egyetemisták és Főiskolások Szövetségének (MEFESZ) 1956. október 23-ai tüntetése eredetileg a poznańi és varsói lengyel felkelés megsegítését hirdette meg.
Az óriás Sztálin-szobor készítését még 1949-ben, a rettegett szovjet diktátor, a szocialista „tábor” népeinek „apja” 70. születésnapja ünneplésekor határozták el, a felállításra azonban csak 1951-ben került sor. A politikai vezetésnek elkötelezett művészek számára is hálátlan volt ez a megbízás, s az első pályáztatások eredményeivel a bíráló bizottság nem is volt elégedett. Ráadásul az ország súlyos pénz- és nyersanyaghiánnyal küzdött, a szükséges bronzmennyiség végül csak a kommunista vezetés által nemkívánatosnak minősített, korábban már eltávolított köztéri szobrok beolvasztásával gyűlt össze. Mikus Sándor nyolc méter magas alkotása a Rákosi-rendszer illetve a sztálinista kommunizmus vizuális szimbólumává vált. Az október 23-i tüntetésre felhívó műszaki egyetemi MEFESZ- nyomtatvány 16 pontban foglalta össze a terrorisztikus államvezetés azonnali átalakítását illetve a Szovjetuniótól való függés lazítását. Az utca népének ajkán csak „bronzbálványként” emlegetett Sztálin-emlékmű lebontása is szerepelt e követelések között. A Március 15., Bem, majd Kossuth téri tömegtüntetések illetve a Magyar Rádiónál kirobbanó fegyveres harc hatására az utca nem várta meg a politikai intézkedést: minden düh és cselekvési vágy a Rákosi-kommunizmust megtestesítő Sztálin-szobor ellen irányult.
A művész alighanem szemtanúja lehetett az eseménynek, a visszaemlékezés szubjektivitása azonban valós és képzelt motívumokat vetít egymásra a sűrített ábrázoláson. A városligeti fák között ugyanis az égő kandeláberek is látszanak, holott a visszaemlékezések és a helyszínen készített fényképek tanúsága szerint azokban az órákban – a felkelést megnehezítendő – kikapcsolták a közvilágítást. A dőlő szobor kézmozdulata is eltér a valóságostól: a jobb kar a törzs elé emelt, „tanító” pozíció helyett integetésre emelkedik, ahogyan a kor embere látta a kommunista pártvezetőktől a kötelező nagygyűléseken, felvonulásokon. Az egyszerű, lépcsőzetes talapzat sem egyezik a fényképeken látható toronyszerű, kétoldalt tribünsorrá kiegészített, nagyszabású domborművekkel ellátott kőépítménnyel. Nem az igazi művet láttatja velünk a festő, hanem „a zsarnok szobrának” toposzát, részben azonosulva a felkelőkkel, akik ugyancsak nem pedáns műalkotást láttak a szoborban, hanem azt, amit jelképezett számukra. Ezt a sajátos, egyéni képi emlékezéstechnikát közvetíti a formai megvalósítás is. A kivehetetlen, szőnyegként tarkálló tömeg, a ritmusosan ismétlődő, élénk színhasználat az egész kompozíciónak expresszionisztikus, ugyanakkor dekoratív jelleget kölcsönöz.
A későbbi interjúkban és a korabeli sajtócikkekben a forradalom spontaneitásához híven egyaránt keveredik a tragikus, a tárgyilagos és a humoros megközelítés, ezáltal a kép történéseit is mozaikszerűen rekonstruálhatjuk, hasonlóan a kompozíció felépítéséhez. Az előtérben egymás mellett álló teherautók, platójukon és köröttük sűrű embercsoportok – zömmel a Kossuth térre és a Rádióhoz érkező Budapest környékbeli gyárak és szakmunkásképző iskolák munkásai, akik az új kommunista rendszer „neveltjeiként” szinte azonnal csatlakoztak a diákmegmozduláshoz. („Egyszer csak valaki azt mondja, menjünk, döntsük le a Sztálin-szobrot. Fölültünk egy teherautóra, s ahogy mentünk, jöttek ki a munkások a gyárakból délután. A diákfelkelést talán el is fojthatták volna. De mikor a villamosról a munkások leszálltak, és megindult az áradat…”) A teherautókkal a háttérben látható szobor nyakára vetett sodronykötél segítségével kezdték meg a ledöntést. („Ez aztán a húzás! Nyereménye felülmúlja a békekölcsönét!” „Ne makacskodj, Jóska! Ideje lefeküdni!”) A művelet azonban nem sikerült, a drótkötél cérnaszálként pattant le a bronztestről. („A Sztálin-szobornál csoda történt. Fönn álltam a talapzaton, amikor rákötöztek egy drótkötelet a szoborra, és az elszakadt. Ez rettenetesen veszélyes dolog. És a tömegben senkin nem esett egy karcolás sem.”) Az ott álló szakemberek hamar rájöttek a megoldásra: „Lángvágót neki! Ne sajnáljunk tőle még egy utolsó „Sztálin-műszakot”…” Az eszközöket egy gépkocsigarázs szerelőműhelyéből hozták, a közeli Szent Domonkos utcából, amelynek még nemigen ment át a helyi köztudatba az 1953-as átnevezése Cházár András utcára. („Ez akkor így ment: valaki mindig időben mondott valamit. Nincs a világon olyan tábornok, aki ezt így le tudta volna vezényelni.” „A munkás munkás, mindenhol van ismeretsége.”) A szobrot, minthogy csak a talapzata elérte a tíz méteres magasságot, a csizmáknál vágták át. Végül újabb drótkötelekkel és teherautókkal a Sztálin-szobor fenyegető, óriás, sötét alakja – a feljegyzések szerint 21:37-kor – dőlni kezdett előre. Az öröknek, változtathatatlannak hitt szimbólum megmozdult. Ez jelenthette a művész szemében az 1956-os forradalom és szabadságharc lényegét, ezért fontosabbnak tartotta az ott nyüzsgő embertömeg vagy a helyszín tárgyainak részletezésénél, vagy annál, ami ezután történt: a szoborcsonkot a Blaha Lujza térre, majd az Akácfa utcába vontatták, s kézi erővel szétverték, darabjainak többségét diadalmas emléktárgyként hurcolták szét („Üsd, vágd – már – nem apád!”).
Mikus Sándor alkotását a korabeli és a későbbi művészettörténeti megállapítások is színvonalas Sztálin-emlékműként jellemezték, így mondhatni, „túl jól” töltötte be vizuális funkcióját. Egykori jelenléténél talán még hangsúlyosabbá vált a hiánya. A Városliget melletti talapzaton még sokáig álltak a vágásból visszamaradt csizmák, a fővárosban ezért a következő években „Csizma tér” néven említették egymás között a térséget. („Ki várta az idén legjobban a Mikulást? Sztálin, mert ő már október 23-án kitette a csizmáját.”) Az 1957-től berendezkedő Kádár-adminisztráció nem állíttatta vissza a Sztálin-szobrot, de nem volt hajlandó egészen feladni a kommunizmushoz köthető funkciót sem, így akarva-akaratlanul fenntartotta a szobordöntés emlékét. Ezért ajándékozhatta az itt látható festményt a művész özvegye a múzeumnak még a rendszerváltás előtt, 1986-ban. A Városliget melletti óriásszobor maradványait előbb letakarták, majd felvonulási dísztribünné alakították át a talapzatot. A talapzat ugyancsak Mikus faragta domborműveit 1975-ben megsemmisítették, a rendszerváltás után, az 1990-es évek elején pedig az egész építményt lebontották, ma Emődi-Kiss Tamás, György Katalin, Horváth Csaba és Papp Tamás 1956-os központi emlékműve áll ott. De 1956 októberének utolsó napjaiban egészen mást tanácsolt a pesti humor arra a kérdésre, mit építsenek a Sztálin-szobor helyére:
„… egy szökőkutat, ezzel a felirattal:
„Aki eddig nyalt, most öblögethet.”
Írta: Köblös Péter
Irodalom:
Méray Tibor: Nagy Imre élete és halála, Budapest, Bibliotéka Kiadó, 1989
„Szuronyok hegyén nem lehet dolgozni!” Válogatás 1956-os munkástanács-vezetők visszaemlékezéseiből, Budapest, Századvég Kiadó – 1956-os Intézet, 1993
Nóvé Béla: Kortárs krónika 1956, Budapest, Krónika Nova Kiadó, 2001
bronz, magasság: 75 cm
Kerényi Jenő Felvonulók című szobra egy monumentális mű kismintája. A szoborcsoport alumíniumból készült, nagy méretű köztéri változata a Magyar Ifjúság Útját díszítette, amely a Rákosi-korszak egyik legnagyobb presztízsberuházása során elkészült Népstadionhoz (ma Puskás Ferenc Stadion) vezetett. Az 50-es évek kultúratámogatására jellemző volt, hogy a nagyobb építészeti projektekhez kapcsolódóan képzőművészeti alkotásokat is megrendeltek. A megbízásokat csak olyan művészek kaphatták meg, akik a központilag irányított képzőművészeti intézményrendszeren belül mozogtak, elfogadták a hivatalos művészeti programot, és annak szellemében szocialista realista műveket alkottak. Az új irány tartalmi és stiláris követelményeit a párt főideológusa, a Népművelési Minisztériumot vezető Révai József jelölte ki 1949-ben. 1953-ban, Sztálin halálát követően a művészetpolitikai nyomás némileg csökkent, így a szocreál szigorú stílusmegkötései is oldódni látszottak.
A Népstadiont 1953-ban avatták fel, s a hozzá kapcsolódó bevonulási díszútvonal (dromosz) két-két oldalán szoborgalériát alakítottak ki, ami tizenhat többalakos bronz- és alumíniumkompozícióból állt. A közel három méter magas, szocialista realista stílusú alacsony talapzaton elhelyezett kompozíciókat egymástól panelekkel elválasztva állították fel. Ezek a választófalak egyrészt dinamikusan tagolták az egyes csoportokat, másrészt oldalnézetből háttérként funkcionáltak az egyes kompozíciók számára. A szobrok a szocialista mindennapokból, sportéletből vett, valamint az ifjúság életét bemutató jeleneteket ábrázoltak. A felvonulási útvonal kialakításának koncepciója a Népstadion metróállomás kiépítésével függött össze: az eseményekre metróval érkező tömegek az állomástól a stadionig ezen a „népnevelő” célzattal kialakított útvonalon juthattak volna el. Ez az elképzelés azonban nem valósult meg, ugyanis a Népstadion átadására a beruházáshoz tartozó képzőművészeti alkotások nem készültek el. A szoborgaléria is csak az 50-es évek második felére lett teljes, akkor, amikor az évtized első felét meghatározó szocialista ideológia és ahhoz kapcsolódó esztétika éppen átalakulóban volt.
Kerényi háromalakos szoborkompozíciója még magán viseli a Rákosi-korszak hivatalos művészetének stílusjegyeit: a figurák gesztusai, az egymással interakcióban álló fiatalokat ábrázoló csoport dinamikus mozgása, a zászlóvivő alakja erőteljesen agitatív jelleget kölcsönöz a műnek. Ugyanakkor a szocialista realista kánontól való elmozdulást mutatja az alakok megmunkálása, s finoman megjelenik a Kerényire később jellemző expresszív anyagkezelés.
A szocialista propagandát szolgáló szobrok sorsa a rendszerváltást követően, az 1990-es években kérdésessé vált, Budapest Főváros közgyűlése helyi védettség alá helyezte a Népstadion épületegyüttesét. A szobrok elmozdításáról élénk viták zajlottak, ám ezek a művek mégsem kerültek az 1993-ban megnyitott Szoborparkba (Memento Park), amelyet szabadtéri múzeumként a szocialista korszak eltávolított köztéri alkotásainak bemutatására hoztak létre Budapest egyik külkerületében, hanem eredeti helyükön maradhattak.
Írta: Oth Viktória
Irodalom:
Hegyi Dóra – László Zsuzsa – Leposa Zsóka – Róka Enikő (szerk.): 1971 – Párhuzamos különidők, BTM Kiscelli Múzeum – Fővárosi Képtár, Budapest, 2019, 304. o.
Kiss István: Szocreál abszurd, in: Új Magyarország, 1995, április 20. V. évf. 92. szám, 9. o.
Kovács Péter: Lenin a háztetőn, in: Hans Knoll (szerk.): Második nyilvánosság. XX. századi magyar művészet, Enciklopédia Kiadó, Budapest, 2002, 154–169. o.
Dromosz – a Népstadion szoborgalériája, in: Köztérkép, https://www.kozterkep.hu/gyujtemenyek/megtekintes/5cbd630d4314f24909213f7c/dromosz-a-nepstadion-szoborgaleriaja
A Népstadion Dromosza, in: Fővárosi Blog, https://fovarosi.blog.hu/2013/08/30/a_nepstadion_dromosza
ceruza, papír, 280 × 210 mm
Gebhardt Béla a műszaki egyetemen végzett, festőként, építészként dolgozott. Ő tervezte, faragta újra a Hősök terén található ismeretlen katona emlékkövét. Az eredetileg Kertész K. Róbert által tervezett követ a kommunista pártvezetés a hatalomátvétel után 1951-ben elmozdíttatta, feltehetőleg a hátoldalán olvasható „Az ezeréves határokért” felirat miatt. Csak 1956 tavaszán került vissza a helyére a Gebhardt Béla által újrafaragott változat, akkor már a következő felirattal: „Hősök emlékének, akik népünk szabadságáért és a nemzeti függetlenségért áldozták életüket”.
1956 őszén kitört a forradalom, a szabadságért, a függetlenségért ismét véres harcok folytak. A forradalom napjaiban Gebhardt Béla járta a fővárost, és rengeteg rajzot készített, amelyeken a szétlőtt épületeket, a harcok után maradó romokat dokumentálta. Ez a rajz 1956. október 27-én készült a Ferenc körút és az Üllői út kereszteződésénél. Emberek nem láthatók rajta, az előtérben autóroncsok és törmelék, középen egy égő, füstölgő, kilőtt tank látható. A helyszín fontos szerepet játszott a forradalom idején, heves összecsapások folytak a Corvin közben és az Üllői útnál. A háttérben látható monumentális épület, a Kilián laktanya az ellenállók egyik központjává vált.
A 19. századi épület története maga is összefonódik a hadviseléssel. 1840-ben a pozsonyi országgyűlés megszavazta nagyszámú katona telepítését a fővárosba. A Pesten állomásozó katonák elszállásolása a város feladata volt. Ezt addig magánházaknál oldották meg, a katonákat bérelt ingatlanokban helyezve el, ami azonban igen költséges volt – célszerűvé vált inkább egy laktanya építésébe fogni. A Hild József által tervezett monumentális, harmincezer négyzetméteres klasszicista épület 1846-ra készült el. Attól fogva itt állomásozott Budapest helyőrsége, többek között a 32-es gyalogezred is, amelyről az egy villamosmegállónyira található Harminckettesek tere kapta a nevét. Az eredetileg a parancsnoka után a Forgách-ezred nevet viselő alakulat, amely 1796-ban kapta a 32-es hadrendi számot, egyike volt azoknak a gyalogoshuszár-ezredeknek, amelyek az uralkodó mellett harcoltak az osztrák örökösödési háborúban az 1741-es, Mária Terézia által összehívott pozsonyi országgyűlést követően, ahol a magyar rendek életüket és vérüket („Vitam et sanguinem!”) ajánlották fel. 1781-ben az ezred toborzási és kiegészítő helyét Pestre és a szomszédos vármegyékbe helyezték át, ekkor lettek a Harminckettesek Pest, 1873-tól pedig Budapest „házi ezrede”. A laktanya 1892-ben felvette a Mária Terézia nevet. Az 1919-es Tanácsköztársaság alatt Martinovics laktanyaként volt ismert, ekkor szerezte az épület első sérüléseit is. A helyreállítást követően 1921 és 1929 között a mai Hadtörténeti Múzeum elődje működött itt. A második világháborúban az épület jelentősen megrongálódott, újjáépítése 1952-re fejeződött be. Ekkor már a Kilián György laktanya nevet viselte.
A laktanya és szomszédos Corvin köz az 1956-os forradalom legerősebb ellenállóközpontjai voltak. A város fontos stratégiai pontján helyezkedtek el, az Üllői úton észak felé hatoló szovjet erők útvonalán, a belváros kapujában. Október 25-én Maléter Pál ezredest bízták meg, hogy a Kilián laktanyában állítsa vissza a rendet, miután az előző napon az ott állomásozó katonai munkaszolgálatosok és a felkelők a szovjet csapatokra támadtak. A rendcsináló támadásból végül az lett, hogy Maléter átállt a forradalmárokhoz, és parancsnokukként aztán sikerült a rendet helyreállítania. Az első szovjet támadáskor, október 24–25-én egy akna rombolta le a laktanya sarkát, a körút és Üllői út sarkán több emelet magasan beomlott a fal, ahogyan ez Gebhardt Béla rajzán is látható. Ez az épület volt a forradalom egyik emblematikus romja, amelyet szinte minden operatőr megörökített, sokan az épületet tekintették az ellenállás szimbolikus központjának. Itt alakult meg október 31-én a forradalom Nemzetőrsége. A laktanya az orosz csapatok november 4-i bevonulását követően még napokig ellenállt, ahogyan ez Guy Pierre Turbet-Delof, az akkori francia kultúrattasé 1956-os, magyarul megjelent naplójában is olvasható: „Sétám során találkozom Z.-vel, a konzervatórium volt professzorával. Ő pedig volt tanítványaival találkozott, akik benne vannak a Citadella és a Kilián laktanya ellenálló csoportjaiban. Azt mondják, hogy körülbelül kétszázan lehetnek mindkét helyen, a nappalokat használják az élelem beszerzésére (sorban állnak kenyérért a lakossággal együtt), de amint beesteledik, visszatérnek harci állásaikba, ahol a fegyvereiket hagyták. Úgy döntöttek, hogy mindhalálig harcolnak.”
Maléter Pált, aki az 1956. novemberi harmadik Nagy Imre-kormány hadügyminisztere lett, 1958-ban a Nagy Imre és társai elleni perben halálra ítélték és kivégezték. A laktanyát 1959-re ugyan helyrehozták, de katonai célra a későbbiekben már nem használták.
Írta: Árvai Mária
Irodalom:
N. Kósa Judit: A katona ismeretlen sírja, in: Népszava, 2019. július 27. https://nepszava.hu/3044470_a-katona-ismeretlen-sirja
Az épület történetéről itt: Rátonyi Gábor Tamás: Ferenc krt. 45., Budapest 100, 2016,
http://budapest100.hu/wp-content/uploads/2017/01/Ferenc-körút-45.pdf
Toth Bálint: Partizánok a Kiliánban. Maléter Pál és Uszta Gyula találkozása az 1956-os forradalom alatt, in: Napi Történelmi Forrás, 2016. június 3. https://napitortenelmiforras.blog.hu/2016/06/03/partizanok_a_kilianban
Guy Pierre Turbet-Delof: Egy francia diplomata a forradalomban. Guy Turbet-Delof 1956-os naplója, Francia Intézet – 1956-os Intézet, A Francia Nagykövetség Kulturális, Tudományos és Együttműködési Osztálya, Budapest, 1996, november 9. 119. o.