Lambda-nyomat, ed. 1/5, 70 × 56 cm/db
„Az ellenség a népek barátja” – Umberto Eco
Hátborzongató rítusok kényszeredett szemtanúi vagyunk. A fotók láttán egyszerre érzünk viszolygást, kíváncsiságot, irritációt, szexuális érdeklődést. Gerhes Gábor Neue Ordnung című 2013-as, Trafó Galériában megrendezett kiállítása társadalmi szorongásainkra reagáló, totális installációként működött. A nehezen körülírható félelmekre pedig a válasz: egy titkos ellenségkép megteremtése, majd a vélt/kreált globális összeesküvés leleplezése tárgyi és fotóalapú (ál)dokumentumokkal.
A kiállítás irodalmi forrásául Umberto Eco magyarul 2012-ben megjelent kötete, A prágai temető szolgált. A regény főszereplője, Simonini az elmúlt százötven év európai összeesküvéseinek háttérembere, agent provocateur, aki a leleplező elméletek használható elemeit gyúrja egybe az Egyetemes Összeesküvés Formátumban: „semmi eredetivel nem szabad előhozakodnom, csakis olyasmivel, amiről a megrendelő már hallott”; illetve „hiteles dokumentumokkal soha, de soha nem szabad dolgozni… azt bárki felkutathatja és bizonyíthatja, hogy ez vagy az nem úgy van benne”. A regényben a főszereplő sok más gaztett mellett részt vállal a Cion bölcseinek jegyzőkönyvei létrehozásában. Ez a közismert antiszemita pamflet az egész világra kiterjedő zsidó összeesküvést volt hivatott leleplezni. A mű különböző (főként orosz titkosszolgálati) machinációk, átírások és átértelmezések révén a 19. század utolsó éveitől az antiszemitizmus és minden rasszista világösszeesküvés-elmélet „alapkönyve” lett. És bár tudományosan sokféleképpen bebizonyították már, hogy hamisítvány, a Jegyzőkönyvek ma is népszerű forrása az összeesküvés-elméleteknek. Ez a globális ellenségkép-teremtés lett a modellje Gerhes Gábor 2013-as kiállításának.
A Neue Ordnung (Új Rend) megrendezett fényképei olyan eszközökkel operálnak, amelyek zsigeri szorongásainkat hívják elő egy ismeretlen, jól szervezett háttérhatalomról. A rejtőzködés a félelem fenntartásának fontos eleme, így az arctalanság folyamatos veszélyeztetettségérzést okoz. A meztelen női testek a kiszolgáltatottság szorongató érzése mellett kukkolóvá, és ezzel a hatalom oldalára manipulált szereplővé is teszik a nézőt. A Foucault-i értelmezés szerint „a hatalom nem birtokjellegű, amit meg lehetne szerezni vagy el lehetne veszíteni; helyzete nem külsődleges (…); alulról jön, nem felépítményi elem, tehát átitatja a termelést, a családot, az intézményeket stb.” Mi magunk is ágensei vagyunk a fennálló hatalmi rendszernek, bármennyire is csak elszenvedőként szeretnénk látni magunkat.
A fotókon minden tárgy, minden szöveg történeti referencialitást hordoz. És vegyük észre, Simonininek is ez a receptje a tökéletes összeesküvés-elmélet megteremtéséhez: a többség számára ismerősen csengő, de nehezen értelmezhető tények, tárgyak segítségével új világképet teremteni. Elég csak sugalmazni, sokkal erősebb lesz a hatás, ha a befogadó a felkínált féltudományos tárgyak és tények tárházából maga kreálja meg a saját összeesküvés-elméletét. A Neue Ordnungban az a hátborzongató, ahogy egészen kevés képi eszközzel előhívja a félelmeinkkel kapcsolatos sztereotípiákat, és érzékenyen tapint rá a legfájóbb pontokra. Rámutat arra, hogy az összeesküvés-elméletek tökéletes alapanyaga és soha ki nem merülő táptalaja a bigottság, a paranoia és a képmutatás.
Írta: Leposa Zsóka
Irodalom:
Neue Ordnung. Gerhes Gábor tárlatvezetése a kiállításban: https://www.youtube.com/watch?v=jlKuK25TPms
Bori Erzsébet: „Ahány ház, annyi összeesküvés”. Umberto Eco: A prágai temető, in: Magyar Narancs, 2012. július 29. https://magyarnarancs.hu/konyv/ahany-haz-annyi-osszeeskuves-umberto-eco-80867
Kisantal Tamás: Minden krétai hazudik… Umberto Eco: A prágai temető, in: Jelenkor, 2012/10. szám, 1050. o. http://www.jelenkor.net/archivum/cikk/2581/minden-kretai-hazudik
Kiss Balázs: Michel Foucault hatalomfelfogásáról, in: Politikatudományi Szemle, 1994/1. szám, 43–68. o. http://epa.niif.hu/02500/02565/00007/pdf/EPA02565_poltud_szemle_1994_1_043-070.pdf
Kürti Emese: Foucault átka. Gerhes Gábor: Neue Ordnung, in: Magyar Narancs, 2013. november 7. https://m.magyarnarancs.hu/kepzomuveszet/foucault-atka-87336?pageId=13