olaj, fa, 47×30 cm
A városok lakóinak a középkortól fogva önvédelmi kötelezettségeik voltak. A 17. század végétől, a török kiűzése után német mintára szervezték meg Magyarország városaiban a polgárőrséget. Már 1701-ben rendelet kötelezte a céhmestereket a vasár- és ünnepnapi lőgyakorlatra, pénzbüntetés terhe mellett, 1740-től pedig Mária Terézia e kötelezettséget kiterjesztette minden nagykorú férfipolgárra: egy évig rendszeresen meg kellett jelenniük a lövészeten. Háború idején, amikor egy-egy város katonaság nélkül maradt, a polgárőrség vette át a közbiztonság irányítását. A formálódó lövészegyleteknek azonban már kezdetben is nagyobb volt közösségépítő és népművelő jelentőségük a harcászatinál. A 19. századra a feltörekvő polgárság reprezentatív szervezetévé vált a lövészegylet, amelynek saját egyenruhái, fegyverei, díszszázadai, zene- és énekkarai, valamint versenyei, mulatságai és ünnepségei a korábbi nemesi előjogokat és szokásokat magáévá tévő polgárságot jelképezték. És mert a mintákat természetesen saját képükre formálták a polgárok, az egylet a polgári ízlésvilág egyik legfőbb megjelenítőjének számított.
Pesten az első, 1701-es rendelet idején már állt lövőház a régi városfalnál, a mai Astoria helyén, eleinte fából, 1776-tól kőből. A város terjeszkedésével 1789-ben a mai Vámház körúti házsor helyén, a Királyi Pál utca mentén emelték az újabb, nagyobb épületet. Jung József lövöldéje hamar elavulttá vált, a helyén 1824-ben avatták fel a Zambelli András tervei szerint emelt klasszicista épületegyüttest. A pesti polgári élet valóságos központja volt az éttermekkel, társalgókkal, parkkal rendelkező lövőház, amelyet a Nemzeti Múzeum mellett a korabeli város legmutatósabb épületeként tartották számon. Az 1838-as nagy árvízben azonban elpusztult, ezért 1840-ben a mai Lövölde tér északkeleti részén építették újjá, hasonló stílusban és igényességgel. Ezt az épületet 1890-ben bontották le, mert útjában állt a városrendezésnek.
Budán a mai Széna tér mellett, a Margit körút mentén épült fel az első ismert lövőház 1696-ban. A többször bővített épület 1827-ben, Kimnach Lajos tervei alapján nyerte el végső alakját. Ez volt a színhelye az 1871-es nemzetközi lövészversenynek és az Országos Nemzeti Lövész Egylet alapításának is. A Margit körút kiszélesítése miatt 1885-től a Marczibányi téren, a Hausmann Sándor tervezte óriás méretű, német neoreneszánsz stílusú lövöldében működhetett a budai, illetve az országos lövészegylet, egészen 1946-ig.
A kötelező lőgyakorlat során változó távról kellett a céltáblába találni. A négyzet vagy téglalap alakú deszkatáblák mértani közepébe szöget vertek, ezt találta el a győztes – innen származik a szólás: „fején találja a szöget”. A győztes lövő az egylettagok körében köztiszteletnek örvendett, legyen polgár vagy arisztokrata; I. Ferenc osztrák császár például 1792-ben, magyar királlyá koronázása alkalmával „lőtt szöget” a pesti lövőházban. Egy-egy telitalálat után a többi lövést befoltozták, megörökítették a győző nevét és a lövés időpontját, majd a táblát kifestették, nemegyszer művészi színvonalon. A német eredetű hegyi vadászjelenetek, antikizáló ábrázolások mellett egykori városrészleteket, életképeket is találunk közöttük, mindig belekomponálva a középponti győztes lövés helyét. A pesti lövészegylet, amely 1873-tól, a főváros egyesítésétől Budapesti Lövészegyletnek hívta magát, egész gyűjteményt birtokolt ezekből a díszített lőtáblákból. 1889-ben, miután elhatározták a pesti lövölde lebontását, az egyesület beolvadt a Budai Lövészegyletbe, s a táblákat az így létrejött Budapesti Polgári Lövészegylet őrizte tovább a Marczibányi téri lövöldében. Innen kerültek a főváros múzeumába 1952-ben, a Magyar Szabadságharcos Szövetség ajándékaként.
Hermész az istenek hírnöke a görög mitológiában. Többek között a pásztorok, utazók, az ékesszólás és az irodalom, de a tolvajok furfangos istene is volt; a 19. században viszont legfőképpen mint a kereskedők, hossz- és súlymértékek istene szerepel az ábrázolásokon. Ilyen minőségében a bankok, biztosítók, illetve a kereskedelmi kamarák épületdekorációjának elmaradhatatlan szereplője volt. Céltáblánkon borkereskedést vezet, s atlétikus alkatú, lepelruhás ifjúként csak legfőbb attribútumait viseli: a szárnyas kalapot és hírnöki pálcáját, melynek szárán két kígyó tekereg, tetején angyalszárny feszül. A legkisebb hordó, amire támaszkodik, egyben a céltábla közepét, a valamikori „szöget” jelöli. Balra a palackok a kínált termékek skáláját mutatják be. A figura és a hordók mögött szőlőtábla – gyakori kelléke a mulatozással kapcsolatos céltábla-illusztrációknak, amögött pedig egyenletes víztükör terül el, a párás messzeségben vitorlással, hegyekkel – erősen emlékeztet a Balatonra. Meglehet, ábrázolásunk a borászatok valamelyikére utal a Balaton-part mentén, ahol már a római idők óta kimutathatóan művelték ezt a kultúrát, így kézenfekvő az antik stilizálás. Ezt a feltételezést erősíti, hogy a képen magyar a felirat.
Írta: Köblös Péter
Irodalom:
Zsámboki Miklós: Polgári lövöldék, hol polgárok lövöldöztek, 2010. február 3., in: Budapest Városképpen
https://varoskepp.blog.hu/2010/02/03/polgari_lovoldek_hol_polgarok_lovoldoztek
Domonkos Csaba: Amikor kötelező volt a fővárosban a vasárnapi lőgyakorlat – Gyönyörű klasszicista épület volt a 180 éve elkészült pesti Lövölde, 2020. július 11., in: PestBuda,
https://pestbuda.hu/cikk/20200711_amikor_kotelezo_volt_a_fovarosban_a_vasarnapi_logyakorlat_gyonyoru_ klasszicista_epulet_volt_a_180_eve_elkeszult_pesti_lovolde
Budai polgári lövölde, 2017, in: egykor.hu,
http://egykor.hu/budapest-ii–kerulet/budai-polgari-lovolde/4037
1890, Marczibányi-rét (Marczibányi tér), a Budai Polgári Lövölde, in: ilyenisvoltbudapest.hu,
http://www.ilyenisvoltbudapest.hu/ilyen-is-volt/masodik-kerulet/item/1890-marczibanyi-ret-marczibanyi-ter-a-budai-polgari-lovolde
Hermész-szócikk, Ki kicsoda az antik mítoszokban:
https://www.arcanum.hu/hu/online-kiadvanyok/Lexikonok-ki-kicsoda-az-antik-mitoszokban-F869D/h-F892F/hermesz-F8954/
mázas kerámia, 39,5×59 cm
Kövesházi Kalmár Elza a 20. század eleji magyar szobrászat jeles képviselője volt, munkáira nagy hatást gyakorolt az európai szecessziós és art deco művészet, valamint a nemzetközi szimbolista irányzat is. A szimbolizmus célja – a 19. század realista tendenciáival szemben –, hogy színekkel és formákkal gondolatokat és érzéseket közvetítsen, gyakori témája a természetfeletti, tudatalatti és spirituális megjelenítése.
Az 1930-as évek elején készült Thanatos című mázas kerámia-domborművének finom modellálása, lágy vonalvezetése a szecesszió stílusjegyeit idézi, illetve az olaszországi, főként firenzei quattrocento művészet hatása is érezhető a megmunkálásban. A kerámiarelief mitológiai alakot jelenít meg: a lehajtott fején virágkoszorút viselő szárnyas férfialak képében, oldalnézetben megjelenő figura Thanatosz, a görög mitológiában a halál megszemélyesítője. Az elbeszélésekben és tárgyi emlékeken (például görög vázadíszítéseken) legtöbbször ikertestvérével, Hüpnosszal (Álom) együtt szerepel, alakjuk a homéroszi eposzokban, így az Iliászban is megjelenik. Thanatosz feladata volt, hogy a halottak lelkét levigye az alvilágba. Szárnyas ifjúként, több esetben kezében az elmúlás jelképeként értelmezhető lefelé fordított fáklyával vagy oldalán karddal ábrázolták. Kövesházi Kalmár Elza reliefjén ezek az attribútumok eltűnnek, helyettük a figura jellegzetes pipacsokból készült virágkoszorút visel, amely a 20. század első felének dekoratív ízlésvilágát tükrözi. A pipacs a halál és az álom szimbóluma egyszerre, amely egyrészt tartalmilag utal a figura antik mitológiai eredetére, valamint általánosabb érvényű misztikus jelentéssel is bír. A síkban tartott alak arcának kifinomult vonásai, a nyak ívének és a szárny vonalának harmonikus összecsengése, a pasztellszínek használata mind az elmúlás lírai hangulatát fejezik ki.
Az ábrázolt figura vonásaiban Palasovszky Ödön, a magyar avantgárd színház egyik legjelentősebb karaktere ismerhető fel. Palasovszky és köre az 1920-as években új színpadi formák megteremtésére törekedett, az experimentális jellegű előadásokon a mozgásművészet és a munkáskórusok is szerepet kaptak. Kövesházi Kalmár lánya, Kövesházi Ágnes révén került kapcsolatba az avantgardista előadásokkal, aki a mozgásművészet jeles képviselőjeként Palasovszky darabjainak gyakori szereplője volt. A Palasovszky-féle előadások sok esetben a görög eposzok témájához nyúltak, azonban azokat a színpadon időszerű társadalmi kontextusba ágyazva értelmezték újra. Kísérleti előadásaikon az Iliász, valamint Oidipusz története is új koreográfiát kapott. Kövesházi Kalmár kosztümök és színpadképek tervezésével segítette a színház működését. A kosztümök kialakításánál törekedett arra, hogy azok a mozgás közben felerősítsék a test jellegzetes mozdulatait. A 20-as, 30-as években art deco stílusban készült táncoló alakokat ábrázoló kisplasztikáján is megjelenik ez a szemlélet.
Írta: Oth Viktória
Irodalom:
Gellér Katalin: A magyar szimbolista művészet halálképe. Az átesztétizált halál. Érosz és Thanatosz, in: Magyar Szemle, 2019, 2–3. szám, 50–52. o.
Kövesházi Kalmár Elza 1876–1956 emlékkiállítás, István Király Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria, Székesfehérvár, 1988
Szikra Renáta – Vincze Gabriella: Mozdulat-művészet, in: Artmagazin, 2013, 55. lapszám, 28–33. o., https://www.artmagazin.hu/articles/nyomtatott/c35c0457d78d47c83c161e7fc9a84439
Tóth Dénes: Palasovszky Ödön experimentális korszaka, in: Iskolakultúra, 1999, 8. szám, 71–76. o.
Ybl Ervin: Kövesházi Kalmár Elza művészete, in: Magyar Művészet, 1936 (12. évf.), 363–369. o.