bronz, magasság: 57 cm
Alexy Károly az 1840-es évek elejétől a bécsi Akadémián tanult, az ottani kiállításon bemutatott műveinek elismerése után több megbízást kapott, köztük egy 16 darabos, uralkodókat ábrázoló kisplasztikai sorozat elkészítésére vonatkozó megrendelést is.
1839-ben Nyáry Pál reformkori politikus felszólalt annak érdekében, hogy közadakozásból emlékeket állítsanak a nemzeti múlt nagy alakjainak, köztük elsősorban Mátyás királynak. A társadalmi és politikai változásokat előidéző reformkor hatására előtérbe került a Habsburg Birodalomtól való függetlenség gondolata, felerősödtek a nemzeti autonómiára irányuló igények, melyeket a dicső múlt iránti élénk érdeklődés kísért. A kis méretű szobor az ezekkel a törekvésekkel összefüggésbe hozható, ám meg nem valósult Mátyás-emlékműhöz készült. Nyáry a szobor megalkotásával a kor jelentős szobrászát, Ferenczy Istvánt bízta volna meg, elkészítésének anyagi vonzatait pedig közadakozásból fedezte volna, azonban az emlékmű felállításának terve számos esztétikai, művészetpolitikai és közéleti kérdést vetett fel, így a szobor megvalósításának gondolatát évekig tartó vita kísérte. A viták kiterjedtek a szobrász kilétére, a felállítás helyszínére, a szobor anyagára, valamint arra is, hogy hogyan, milyen szerepben ábrázolják az uralkodót, hiszen az emlékmű a nemzeti öntudat erősítését szolgálta volna. Ferenczy István első, klasszicizáló tervét a közvélemény elutasítóan fogadta, kifogásolták, hogy a király tartása nem eléggé méltóságteljes, valamint hiányolták a nemzeti viseletet. Ekkor felmerült, hogy egy másik szobrász, az olasz származású, de Magyarországon tevékenykedő Marco Casagrande, vagy egy neves müncheni szobrász készítse el a szobrot. Ezt követően, az 1840-es évek közepén jelentkezett Alexy Mátyás király kis méretű, fémötvözetből készült figurájával, amely nemzeties jellegénél fogva sikert aratott.
Alexy kismintáján Mátyás alakja egy neogótikus indákkal körbefont talapzaton áll. A művész az uralkodót korabeli öltözetben, a tudományok és a művészetek mecénásaként ábrázolja, aki fején korona helyett babérkoszorút visel. Jobb kezét egy gótizáló asztalon lévő könyvön nyugtatja, melynek három fülkéjét egy-egy allegorikus nőalak díszíti. Az idealizált uralkodókép egyszerre mutatja Mátyást humanista tudósként és sikeres hadvezérként.
A tervezett emlékműállítás azonban nem valósulhatott meg, az 1848-as forradalom és szabadságharc kitörése, majd leverése és az azt követő megtorlások megváltoztatták az erőviszonyokat. Alexy honvédtisztként vett részt a 1848–49-es harcokban, amiért később hosszabb ideig fogságra ítélték, szabadulását követően pedig Londonba emigrált.
Írta: Oth Viktória
Irodalom:
Tímár Árpád: Vita Ferenczy István Mátyás-emlékmű tervéről, in: Ars Hungarica, 1993, 21. évfolyam, 1–2. szám, 163–202. o.
Mátyásunk szobra, hol késel az éji homályban?! – Hogyan nem készült el Hunyadi Mátyás reformkori emlékműve, in: Napi Történelmi Forrás,
https://ntf.hu/index.php/2021/03/22/matyasunk-szobra-hol-kesel-az-eji-homalyban-hogyan-nem-keszult-el-hunyadi-matyas-reformkori-emlekmuve/