bronz, 52,5×41×27 cm
Pásztor János II. Rákóczi Ferenc-lovasszobrát 1937-ben állították fel a Parlament előtt, a Kossuth tér déli oldalán. A Rákóczi-szabadságharc (1703–1711) a magyar nemzeti függetlenségre való törekvés szimbólumaként élt a köztudatban. A 17. század végén a török uralom alól felszabadított országrészek a Habsburg Birodalom fennhatósága alá kerültek. A szabadságharc az I. Lipót császár által bevezetett abszolutista kormányzati rendszerrel szembeni elégedetlenség, illetve annak negatív gazdasági és társadalmi hatásai miatt tört ki, célja Magyarország független államiságának elérése volt. A fejedelem személye körül kialakult, majd az utókor emlékezetében alakját övező romantikus nemzetihős-kultusz miatt kiváló történeti példájává vált a 19. század közepétől erősödő nemzeti szuverenitási törekvéseknek. A századfordulón a Rákóczi-kultusz ezért egyértelműen a függetlenségi eszmékkel összefüggésben bontakozott ki.
Az 19. század második felétől egyre erősödött a szándék Rákóczi és bujdosó társai hamvainak felkutatására és hazaszállítására. A függetlenségi párti képviselő, Thaly Kálmán történetírói tevékenysége során több ízben foglalkozott II. Rákóczi Ferenc élettörténetének és a kuruc kor eseményeinek leírásával, az 1880-as évek végén pedig ő lelte fel a fejedelem földi maradványait a mai Törökország területén. A sírok feltárását Thallóczy Lajos történész és Török Aurél akadémikus, orvos-antropológus végezte. Rákóczi hamvainak hazaszállításáról I. Ferenc József rendelkezett 1904-ben, ennek végrehajtása a Wekerle Sándor vezette kormány feladata volt, melynek következtében 1906 októberében érkeztek Budapestre a fejedelem, illetve bujdosó társainak hamvai. A Rákóczi-szabadságharc kétszázadik évfordulója alkalmából rendezett állami protokollesemény keretei között zajló ünnepélyes menet, melyen a nemzet színe-java részt vett, a Keleti pályaudvarról indult, és a Kerepesi úton (ma Rákóczi út), majd a Károly körúton és a Deák téren át érkezett a Szent István-bazilikába, ahol felravatalozták a koporsókat, és gyászmisét tartottak a Rákóczi-szabadságharc hőseinek tiszteletére. Zrínyi Ilona, Rákóczi Ferenc és Rákóczi József, valamint több száműzött társuk hamvait Kassára szállították tovább, ahol a Szent Erzsébet-főszékesegyház altemplomában helyezték őket végső nyugalomra.
A hazaszállítási ünnepséget követően Budapesten a harmincas évekig nem készült önálló köztéri szobor II. Rákóczi Ferenc emlékére. Az első világháború után, a trianoni veszteségeket követően a nemzeti öntudat erősítése és az összetartozás ideológiájának építése jegyében fordultak az idealizált múlt felé. A historizálás a két világháború közötti politikai berendezkedés legitimációjának, valamint a közvélemény formálásának egyik fontos eszköze volt. A fejedelem alakjában a nemzetet ért sérelmekért sikerrel elégtételt vevő vezér mintaképét látták, s nem véletlen, hogy már 1919 októberében, majd budapesti bevonulása után Horthy Miklóst Rákóczi Ferenchez hasonlították. Horthy tudatosan felépített vezérkultuszán túl a harmincas években a fejedelem halálának közeledő kétszázadik évfordulója miatt is újra felerősödött a Rákóczi-korszak iránti érdeklődés.
Pásztor 1937-ben elkészült alkotása a fejedelmet heroizált hadvezérként ábrázolja. Az ünnepélyes hangulatú emlékmű elkészítését megelőzően, a lovasszobor problematikájának legtökéletesebb megoldása érdekében a művész Bécsben, a spanyol lovasiskolában tanulmányozta a lovak mozgását. Ennek a köztéren álló monumentális, barokkos lendületű lovasszobornak a bronzból készült kismintáját őrzi a BTM Kiscelli Múzeum – Fővárosi Képtár.
Írta: Oth Viktória
Irodalom:
II. Rákóczi Ferenc szobra, Köztérkép: https://www.kozterkep.hu/2415/II_Rakoczi_Ferenc_Budapest_1937.html
Gayer Veronika: „A szabadság sziklavárában mi fogjuk itt őrizni mindörökre” – II. Rákóczi Ferenc és bujdosótársainak újratemetése Kassán, in: Kortárs, 2011. 2. szám, 81–91. o.
Kincses Katalin Mária: „Minden különös ceremónia nélkül.” A Rákóczi-kultusz és a fejedelem hamvainak hazahozatala, in: Hadtörténelmi Közlemények, Hadtörténeti Intézet, Pécs, 2003. 116. évf., 1. szám, 46–76. o.
A nagyságos fejedelem. Látogatás Pásztor János műtermében, ahol agyagba öntve áll Rákóczi Ferenc szobra, in: Ujság, Budapest, 12. évf., 21. szám, 7. o.
kézzel színezett rézkarc, papír, 267 × 395 mm
A rajzoló és kiadó, Hieronymus Löschenkohl, aki a maga korában szokatlan módon, szinte naponta adott közre érdekességekről tudósító képeket Bécsben, tévedett a megörökített esemény pontos napját illetően. A díszmenet, amely a négy nap alatt Bécsből Budára érkező magyar koronát fogadta, egy héttel korábban, 1790. február 21-én vonult végig a városon.
A korona mindössze hat évig volt Bécsben, előtte Pozsonyban őrizték, ahol Székesfehérvár, koronázó városunk török kézre kerülése (1543) óta – három kivételes soproni koronázást leszámítva – 1830-ig a magyar királyi koronázásokat tartották. II. József császár azonban, noha nem koronáztatta meg magát, modernizálási kísérletének szimbolikus gesztusaként a magyar államiság legfontosabb jelképét birodalmának többi koronájával és ereklyéivel együtt, 1784-ben a bécsi kincstárba vitette, s egy gyűjteményben egyesítette. A bécsi kincstárban a magyar Szent Koronát a koronaékszerekkel együtt egy ma is használt, még Mária Terézia által rendelt üveges vitrinben a cseh koronázási ékszerek mellé helyezték, a kulcsokat a koronaőrök őrizték. Mivel a kincstár (külön engedéllyel) látogatható volt, így ez a néhány év volt a korona és a koronázási ékszerek első nyilvános, „tárlat” jellegű kiállítása.
II. József nem sokkal halála előtt – rendeleteit néhány kivételtől eltekintve visszavonva – a koronát, a pálcát, az országalmát, Szent István palástját és kardját a Mária Terézia koronázására készült köves karddal együtt a még meglévő eredeti vasládákba csomagolva a magyar fővárosba, Budára küldette. Megjegyzendő, hogy a cseh koronázási jelvényeket az udvar csak 1867-ben szolgáltatja majd vissza.
Noha a Budára tartó, a rendi-függetlenségi gondolat diadalmeneteként fogadott felvonulást mindvégig nagy sajtófigyelem övezte, egykorú képi ábrázolás alig maradt fenn róla. Löschenkohl sem volt jelen a képén bemutatott eseményen, de az útvonalról és a becses tárgyak kezeléséről hiteles forrásokkal rendelkezett, mivel azt a magyar nyelven is kiadott császári pátens a legapróbb részletekig előre szigorúan meghatározta, a bécsi, pozsonyi és pesti lapok pedig bőségesen beszámoltak róla, kiegészítve a részvevők titulusainak és viseleteinek aprólékos leírásával. Mire a koronaszállítók Pozsonyon, Győrön és Esztergomon át Budára értek, II. József már nem élt.
Löschenkohl egy pár évvel korábban, 1781-ben a Rózsadomb felől felvett – Ferdinand Pichler osztrák mester által rajzolt, Johann Balzer prágai rézmetsző által sokszorosított – budai látkép előterébe komponálta a hatlovas üveghintókat kísérő menetet. A koronát és a nemzet egyéb drágaságait a második hintó vitte, az ülésre helyezett, vörös bársonnyal letakart ládában. Közeledve Budához, egyre többen csatlakoztak a menethez, amely az óbudai Kerék vendéglőnél (amely nem azonos a mai, 1900 körül alapított Kerék vendéglővel) is hosszasan időzött, mert itt várakozott a kivonult Pest vármegyei nemesség, a vármegyei küldöttek, a nádorispáni bandérium, és itt tisztelegtek a koronának az óbudai zsidóság képviselői is. Később áthaladt egy diadalkapu alatt, amelyet az óbudai ácsok emeltek, és kis időre megállt Újlaknál is. Délután négy óra körül kispapok és szerzetesek, majd az egyetem és a budai gimnázium tanulóinak sorfala között, díszsortűz és harangzúgás közepette érkeztek a hintók és a lovasok a Bécsi kapu térhez. A koronát és a koronaékszereket tartalmazó ládákat végül a királyi palota dísztermébe vitték, ahol a ládákat felnyitották, és a koronát, az országalmát, az uralkodói kardot és palástot nem csak a jelenlévőknek, hanem a palota ablaka alá összegyűlt tömegnek is megmutatták. Estére kivilágították a várost, hálaadó szentmisét, majd a budai Városháza előtt zenés utcai mulatságot rendeztek. A hazatért relikviákat a budai Szent Zsigmond kápolnában néhány napig közszemlére tették, és a tudósok külön is megszemlélhették őket. Ez volt a korona intézményes nyilvánosságának első itthoni epizódja, s ekkor nyílt először lehetőség tudományos vizsgálatára is, melynek nyomán Weszprémi István debreceni orvos, majd Horányi Elek pesti piarista tanár megfejtették és közzétették a görög feliratokat, és azonosították az ábrázolások között Dukasz Mihály bizánci császárt és I. Géza királyt. A zománclemezek görög és latin eredetének elválasztása vezetett már ekkor ahhoz a felismeréshez, hogy a korona bizonyosan nem lehetett Szent Istváné.
A koronát és a koronázási jelvényeket a második világháború végén a szovjet hadsereg elől menekülő nyilasok parancsára a koronaőrség kivitte az országból, és átadta az amerikai hadseregnek, így a relikviák harminchárom évre újból külföldre, amerikai kézre jutottak, s csak 1978-ban, Carter elnök idejében kerültek vissza Magyarországra.
A királyi koronát a jogarral, az országalmával és a koronázási palásttal együtt ekkortól a Magyar Nemzeti Múzeum állandó kiállításán tekinthette meg a közönség. 2000-ben a koronát, a jogart és az országalmát átszállították a Parlament kupolacsarnokába, elszakítva a koronázási palásttól, amely a Magyar Nemzeti Múzeumban maradt. Ekképp a korona és a felségjelvények a polgári nyilvánosság teréből szimbolikusan egy zártkörűbb hatalmi szférába léptek vissza.
Írta: B. Nagy Anikó
Irodalom:
Takács Béla: Egy református prédikátor véleménye a magyar koronáról. A magyar korona és koronázási jelvények leírása 1790-ből, in: Theologiai Szemle, 1978. 3–4. szám, 114–116. o.
Radnóti Sándor: Az üvegalmárium. Esettanulmány a magyar korona helyéről, in: Beszélő, 2001. november (11. szám), 38–68. o.
Ságvári György: Bécsből Budára, A magyar korona és a nyilvánosság – 1790, in: Hadtörténeti közlemények, 2010. 4. szám, 944–956. o.
Glant Tibor: Az utolsó hazatérés, in: Rubicon, 2018. 7–8. szám, 133–145. o.
Pálffy Géza (szerk.): A Szent Korona hazatér. A magyar korona tizenegy külföldi útja (1205–1978), MTA Bölcsészettudományi Kutatóközpont, Történettudományi Intézet, Budapest, 2018.